Artrose

Introductie

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met artrose is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen én te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen.

Sommige mensen met artrose gebruiken medicijnen tegen de pijn of de ontsteking van het gewricht. Mensen die meer gaan bewegen ervaren soms minder pijn. Zij hoeven dan ook minder medicijnen in te nemen. Omgekeerd kunnen pijnstillers u helpen om in beweging te komen. Omdat het begin pijnlijk kan zijn, kunt u met pijnstillers de startpijn onderdrukken. Uw arts kan u hierover adviseren.

Artrose en bewegen

Door beweging wordt kraakbeen ‘wakker gemaakt’ en behoudt het zijn functie. Beweging helpt de voedselvoorziening van het kraakbeen. Dat gewrichten ‘slijten’ door beweging is dus een misverstand!
Spieren, pezen en banden rondom het gewricht kunnen het gewricht ondersteunen en mee helpen om schokken op te vangen. Door regelmatige lichamelijke activiteit kunt u deze weefsels versterken.
Ook de fysiotherapeut kan u helpen om weer beter te bewegen. Dit kan door u oefeningen te leren, u te begeleiden bij het ontdekken wat uw lichaam aankan en met adviezen gericht op uw dagelijkse leven.

Beweegadvies
In het algemeen zijn alle bewegingsvormen goed waarin veelzijdig wordt bewogen. Goede activiteiten zijn bijvoorbeeld wandelen, fietsen en activiteiten in het water. Ook golf, tai-chi of activiteiten in een fitnesscentrum zijn heel geschikt voor mensen met artrose. Overbelasting kunt u voorkomen door een rustige opbouw van de bewegingsactiviteiten en door het correct uitvoeren van oefeningen. Uw begeleider kan daarop letten.

Samen bewegen
Sportief bewegen in een groep heeft als voordeel dat u samen beweegt met anderen die ongeveer net zo fit zijn als u. Veel mensen vinden dat stimulerend. De deskundige begeleiding zorgt ervoor dat u zich niet te veel maar ook niet te weinig belast.

Beweegtips

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven:

  • Kies een activiteit die u leuk vindt en die bij u past.
  • Minimaal een half uur per dag sportief bewegen is een gezond streven.
  • Houd de aangedane gewrichten goed warm.
  • Bij artrose van de enkel, knie en/of heup is bewegen op een zachte ondergrond of in warm water wenselijk.
  • Raadpleeg uw arts of fysiotherapeut voordat u intensief gaat bewegen.

U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!

Meer informatie

Share deze pagina: