Boomeritis

Boomeritis is een term die gebruikt wordt voor de klachten die bij veel ‘babyboomers’ voorkomen. De 40, 50 en ook 60 jarigen van nu die tot de ‘babyboomers’ worden gerekend hebben vaak last van spier- en gewrichtsklachten, iedere keer op een andere plaats. Natuurlijk heeft niet elke ‘babyboomer’ hier last van. De klachten komen vooral voor bij diegenen die te veel willen. Deze ‘babyboomers’ zijn vaak weekendkrijgers, wat betekent dat ze na een hele week werken in het weekend extra actief sporten. Het gevolg daarvan is dat na het weekend de pijn begint. Verstijfde gewrichten, spierpijn, en langzaam bewegende ledematen zijn de meest voorkomende bijwerkingen bij deze weekendsporters vaak ervaren. Daarnaast is er nog de groep ‘babyboomers’ die gewoon te weinig beweegt waardoor er spier- en gewrichtsklachten kunnen ontstaan.
Terwijl er naar aanleiding van de klachten gedacht kan worden dat er niet of minder gesport kan worden, adviseren de meeste artsen juist het omgekeerde. Het advies luidt dan ook dat alle ‘babyboomers’ actief zouden moeten blijven. Beweeg/sport regelmatig!

Er zijn een aantal adviezen die kunnen helpen om beter je helpen omgaan met de pijn:

  • Ken uw beperkingen! Probeer niet te veel hooi op je vork te nemen!
  • Accepteer dat je minder presenteert. Boven de 30 neemt spier- en peesweefsel immers in kwaliteit af.
  • Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. - Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet.
  • U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!
  • Heb je een tijd niet gesport, onderga dan een Sportmedisch Onderzoek. Hier komen zwakke plekken naar boven en wordt er gekeken naar de conditie van het hart
  • Doe voordat je gaat sporten een goede warming-up.
  • Duursporten zoals fietsen, lopen en zwemmen zijn geschikt om tot op hoge leeftijd vol te houden
  • Wissel uw beweegactiviteiten af. U kunt bijvoorbeeld de ene keer fietsen en de andere keer weer tennissen of zwemmen
  • Kies een activiteit die u leuk vindt en die bij u past
  • Minimaal een half uur per dag sportief bewegen is een gezond streven
  • Bij artrose van de enkel, knie en/of heup is bewegen op een zachte ondergrond of in warm water wenselijk
  • Raadpleeg uw arts of fysiotherapeut voordat u intensief gaat bewegen
  • Zorg voor goed materiaal. Als u bijvoorbeeld gaat hardlopen zorg dan voor goede schoenen
  • Geschikte sportschoenen verkleinen de kans op spierblessures. Wil je weten waar je op moet letten bij de aanschaf van sportschoenen? Kijk dan hier
  • Neem les. Laat u goed instrueren. Dit voorkomt blessures door bijvoorbeeld een verkeerde houding
  • De volgende dingen zijn van belang om spierpijn te voorkomen: een goede opbouw van de training, een juiste warming-up en goede rekoefeningen.
  • Zorg dat u genoeg calcium binnenkrijgt.
  • Neem in overweging om vitamine D in te nemen wat ervoor zorgt dat calcium in de botten wordt opgenomen.

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van de sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: