Tips om jouw favorietenrol waar te maken

Met het WK voetbal in volle gang en het WK hockey dat net is afgelopen, staat deze zomer volop in het teken van sport. De Nederlandse hockeydames hebben de titel al weten te veroveren in een volledig Oranje gekleurd stadion. Maar niet alleen voor hen waren de verwachtingen hoog gespannen. Dit geldt ook voor het Nederlands voetbalelftal. Zeker nu zij al enkele goede resultaten hebben geboekt staat heel Nederland weer gespannen de Oranje mannen naar de finale te juichen. Deze hoge verwachtingen zorgen voor druk en spanning. De nationale topsporters weten hoe zij hiermee om kunnen gaan. Maar niet alleen topsporters krijgen te maken met hoge verwachtingen, druk en spanning. Veel sporters zullen het gevoel kennen de topfavoriet te zijn. Hoe kun je hiermee omgaan?

Meestal heeft een sporter het doel om te winnen en als het kan bij een toernooi de titel te pakken. Deze doelen komen dus overeen met de verwachtingen van de buitenwereld. Zij verwachten al dat je gaat winnen of eerste wordt, waardoor jij je beter kan richten op andere doelen. Belangrijker voor een sporter is namelijk het stellen van subdoelen. Hoe ga je ervoor zorgen dat je die titel kan pakken? Wat zijn de tussenstappen die je moet nemen? Welke taken moet jij uitvoeren om die tegenstander te verslaan? En hoe moet jij die taken dan uitvoeren? Doelen stellen na aanleiding van dit soort vragen zorgt ervoor dat je gericht bent op het proces en taak in plaats van de uitkomst. Het stellen van deze doelen zal zorgen voor focus en taakgerichte aandacht, wat het makkelijker maakt het uiteindelijke doel, winnen, te behalen.

Er zijn verschillende manieren om efficiënt om te gaan met de spanning van de favorietenrol. Een manier die je kan helpen is om als wedstrijdvoorbereiding je bewust te worden van de mate van spanning waarin jij optimaal kan presteren. Elke sporter heeft namelijk verschillende zones van spanning; te veel spanning, te weinig spanning én precies genoeg spanning om goed te presteren. In die laatste zone wil jij je bevinden tijdens wedstrijden. Om er achter te komen hoe deze spanning precies voelt, kun je jezelf af vragen hoe jij je qua spanning voelde in de wedstrijden waarin je het beste presteerde. Probeer met dit gevoel in je achterhoofd ook de te beginnen aan de wedstrijden die spannend zijn. Denk aan dit positieve gevoel van spanning en probeer te herbeleven hoe dit voelde. Dit kan je helpen jouw spanning te reguleren waardoor je kunt gaan presteren.

Zelfvertrouwen

Tot slot, probeer eens te bedenken dat de favorietenrol eigenlijk iets positiefs is. Anderen zullen namelijk onder de indruk zijn van jou prestaties en willen daarom graag beter zijn. Je hebt deze favorietenrol dus niet voor niks gekregen. Je hebt hier hard voor gewerkt en dit heeft geleid tot resultaat. Uit deze gedachte kan je zelfvertrouwen putten die je kan helpen de overwinning binnen te slepen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je de tegenstanders moet onderschatten, maar het kan bijdragen aan een comfortabeler gevoel bij deze rol en je een extra boost geven om te winnen.

Kortom: maak je doelen tastbaar en concreet, probeer jouw optimale spanning te voelen en maak iets positiefs van jouw favorietenrol.

Deze inhoud is goed bevonden door de VSPN - Yara van Gendt en Florence Brugmans

Master sport- en prestatiepsychologie en Aspirant-lid VSPN

 

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van de sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: