Wandelaars en toeschouwers opgelet: het wordt warm!

Wandelaars en toeschouwers opgelet: het wordt warm!

11 juli 2018


Tips om verantwoord te kunnen blijven wandelen.

 

Volgende week kunnen de temperaturen flink oplopen, tot zelfs boven de dertig graden. Een goede voorbereiding is dan het halve werk. Daarom geeft Sportzorg.nl een aantal adviezen om te zorgen dat deelnemers aan de Vierdaagse van Nijmegen verantwoord kunnen blijven wandelen. Als je goed eet en drinkt en weet wat je doet, is er niks aan de hand. Gewoon minder hard, minder gek en minder veel.  

1. Drink ongeveer 1,5 keer zoveel vocht als dat je zweet verliest (circa 1 liter per uur). Drink altijd grote slokken per keer. Frequent kleine slokjes prikkelt de maag minder goed, waardoor de maagontlediging trager is;

2. De vochtbalans in je lichaam kun je controleren aan de hand van de kleur van je urine. Is je urine helder van kleur, dan is de vochtbalans goed. Donkere urine wijst op enige mate van uitdroging en is een aanwijzing dat extra drinken nodig is.

3. Water (hypotoon) is af te raden omdat het voor verdunning van het bloed zorgt. Om de energievoorraad, zout en mineralen op peil te houden, zijn isotone drankjes het beste. Isotone sportdranken zijn te herkennen aan de vermelding ‘isotoon’ op het etiket en aan de hoeveelheid koolhydraten (4-8 g per 100 ml) en natrium (400 mg per 100ml).

4. Kleed je niet te warm en kies kleding die de verdamping van zweet zo weinig mogelijk beperkt. Gebruik dus ‘ademende’ kleding

5.Witte kleding heeft de beste weerkaatsing van warmte uit de omgeving, in tegenstelling tot zwarte kleding. Witte kleding heeft dus de voorkeur

6. Bescherm je hoofd en nek wanneer blootstelling aan direct zonlicht onvermijdelijk is (petje, hoofddoek) en smeer je uiteraard goed in;

7. Ken je eigen grenzen. Stop als je lichaam het laat afweten.

Meer tips om te sporten met warm weer vind je op:

www.sportzorg.nl/bibliotheek/warmte-en-inspanning

Tips voor de toeschouwers bij de Nijmeegse Vierdaagse

Aanwezig als toeschouwer bij de Vierdaagse van Nijmegen?

1. Drink twee keer zoveel als normaal, maar drink weer niet te veel. Van te veel water kun je ook ziek worden in de hitte;

2. Water, zonnebrand en een petje zijn noodzakelijke attributen;

3. Geen toilet in de buurt? Probeer toch ergens te plassen. Als je niet plast, drink je niet en droog je uit;

4. Kijk naar de kleur van je urine. Donkere plas, dan meer water drinken;

5. Voel je dat je niet lekker wordt, ga dan de drukte uit, drink en zoek een plek in de schaduw.

 

Terug

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: