Hoe sneller je loopt, hoe langer je misschien leeft

Hoe sneller je loopt, hoe langer je misschien leeft

23 juni 2018

Een nieuw onderzoek brengt goed nieuws voor wandelaars en in het bijzonder voor diegenen die graag in een snel tempo wandelen. Uit het onderzoek komt naar voren dat hoe sneller je loopt, hoe meer je je levensduur verlengt.

Het is een bekend feit dat wandelen kan helpen onze gezondheid te beschermen en ons leven te verlengen. Wanneer je slechts 2 uur per week loopt, neemt het risico op sterfte door allerlei oorzaken af. Deze activiteit is in eerder onderzoek ook in verband gebracht met verbeterde cognitieve vermogens en een beter psychologisch welbevinden.

Maar waar de meeste onderzoeken alleen gekeken hebben naar de impact die wandelen als activiteit kan hebben op verschillende aspecten van gezondheid, of gericht zijn op hoeveel tijd je moet doorbrengen met wandelen om van de voordelen te genieten, is er niet veel aandacht besteed aan hoe de loopsnelheid de langetermijnresultaten kan beïnvloeden. En dit is precies wat wetenschappers van de University of Sydney in Australië, de University of Limerick in Ierland en de universiteiten van Cambridge, Edinburgh en Ulster in het Verenigd Koninkrijk wilden ontdekken.

Hoofdonderzoeker prof. Emmanuel Stamatakis - van de Universiteit van Sydney - en het onderzoeksteam verkenden de verbanden tussen loopsnelheid en sterfte als gevolg van hart- en vaatziekten, kanker en andere oorzaken.

"Het loopritme is in het verleden geassocieerd met het sterfterisico door verschillende oorzaken, maar de specifieke rol van het loopritme (onafhankelijk van de totale lichaamsbeweging die een persoon onderneemt) heeft tot nu toe weinig aandacht gekregen," legt Prof. Stamatakis uit. De bevindingen van het onderzoeksteam zijn gepubliceerd in een speciale uitgave van het British Journal of Sports Medicine.

Loop voor je leven

Het onderzoeksteam analyseerde 11 bevolkingsonderzoeken die van 1994 tot 2008 in het Verenigd Koninkrijk zijn uitgevoerd en verzamelde gegevens over 50.225 wandelaars. Uit de enquêtes verzamelde het onderzoeksteam informatie over het zelfgerapporteerde wandeltempo van de deelnemers, dat als "langzaam", "gemiddeld" of "snel" (snel) werd gekenmerkt.

"Een snel tempo," merkt prof. Stamatakis op, "is over het algemeen 5 tot 7 kilometer per uur, maar het hangt echt af van de mate van fitheid van een wandelaar. Een alternatieve indicator voor een snel tempo is om in een tempo te lopen dat je enigszins buiten adem of zweterig maakt wanneer je het langer volhoudt."

Om te begrijpen hoe loopsnelheid gerelateerd is aan het risico op sterfte, werden deze gegevens gekoppeld aan sterftecijfers. De wetenschappers hebben bij hun analyse rekening  gehouden met mogelijke beïnvloedende factoren, zoals leeftijd, geslacht, body mass index (BMI) en algemene fysieke activiteitsgewoonten.

Prof. Stamatakis en de analyse van het onderzoeksteam toonden aan dat een "gemiddeld" loopritme gekoppeld was aan een lager risico op sterfte van 20 procent en het lopen in een "snel" tempo gekoppeld was aan een lager risico van 24 procent.

Ook ontdekte het team dat stevige wandelaars een lager risico van 21 procent op sterfte door hart- en vaatziekten hebben. Voor individuen die in een gemiddeld tempo wandelen, werd dit risico met 24 procent verminderd.

Tegelijkertijd verklaart prof. Stamatakis: "Hoewel het geslacht en BMI van een persoon de uitkomsten van het onderzoek niet leken te beïnvloeden, werd lopen met een gemiddeld of snel tempo geassocieerd met een significant verminderd risico op sterfte door hart- en vaatziekten en andere oorzaken." "Maar", voegt hij eraan toe "Er is geen bewijs om aan te nemen dat het wandeltempo een significante invloed heeft op sterfte door kanker."

Oudere mensen kunnen sterkere voordelen behalen

De onderzoekers merkten ook op dat met name oudere personen meer profijt leken te hebben van het lopen in snel tempo. Deelnemers van 60 jaar of ouder hadden een lager risico van 46 procent op overlijden door hart- en vaatziekten als ze met een gemiddeld tempo liepen en een lager risico van 53 procent als ze snel liepen.

Deze bevindingen, zeggen Prof. Stamatakis en het onderzoeksteam, moeten voldoende onderbouwing zijn voor boodschappen over de volksgezondheid om niet alleen het belang van lopen, maar ook van de loopsnelheid te vermelden.

"Vooral in situaties waarbij meer lopen niet mogelijk is vanwege tijdsdruk of een minder loopvriendelijke omgeving," gaat professor Stamatakis verder, "is sneller lopen misschien een goede optie om de hartslag te verhogen - en een optie die de meeste mensen gemakkelijk op kunnen nemen in hun leven. "

Toch geven de onderzoekers toe dat het vaststellen van oorzaak- en gevolgrelaties in deze context ingewikkeld kan zijn. "Het scheiden van het effect van een specifiek aspect van fysieke activiteit en het begrijpen van de mogelijk causale associatie met het risico op vroegtijdige sterfte is complex," legt Prof. Stamatakis uit.

Desondanks zegt hij: "Aangenomen dat de resultaten oorzaak en gevolg weerspiegelen, suggereren deze analyses dat het verhogen van het wandeltempo een eenvoudige manier is voor mensen om de gezondheid van het hart te verbeteren en het risico op vroegtijdige sterfte te verlagen. Een eenvoudige boodschap voor volksgezondheidscampagnes om te promoten."

Bron: Medical News Today (2018)

Terug

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: