Vraag aan de sportarts: Ik doe al een tijdje crossfit. Normaal is de spierpijn met 2 of 3 dagen weg, maar nu ik door vakantie een tijdje niet heb getraind duurt dit 4 of 5 dagen. Kan het zijn dat de schildklier minder functioneert?

Vraag aan de sportarts: Ik doe al een tijdje crossfit. Normaal is de spierpijn met 2 of 3 dagen weg, maar nu ik door vakantie een tijdje niet heb getraind duurt dit 4 of 5 dagen. Kan het zijn dat de schildklier minder functioneert?

7 september 2018

Vraag aan de sportarts

Ik doe al een tijdje crossfit. Normaal is de spierpijn met 2 of 3 dagen weg, maar nu ik door vakantie een tijdje niet heb getraind duurt dit 4 of 5 dagen. Kan het zijn dat de schildklier minder functioneert?

Antwoord van de sportarts

Vrijwel ieder mens kent het verschijnsel van spierpijn. Ook goed getrainde sporters krijgen spierpijn als ze bijvoorbeeld een huishoudelijke handeling verrichten, zoals een plafond witten of heg knippen of wanneer ze meedoen aan een voor hen ongebruikelijke sport. We weten niet waardoor spierpijn precies veroorzaakt wordt.

Het normale verloop van spierpijn is als volgt: tijdens de inspanning merk je er weinig of niets van. Soms wat vermoeidheid en lichte pijn. Daarna heb je eigenlijk geen last meer. Maar een halve dag later merk je stijfheid en weer wat later is de spier pijnlijk. De spierpijn kan één, twee, drie dagen duren en verdwijnt dan vrij spoedig weer. Behalve de pijnlijkheid en de stijfheid zijn er soms ook harde plekken in de spier te voelen, die ze wel spierknopen noemen of myogelosen.

Spierpijn en stijfheid komen vaak samen voor, na een flinke inspanning van een spier of spiergroep die niet erg getraind was. Eigenlijk kun je spierpijn beschouwen als de lichtste vorm van sportletsel. Het is een overgang tussen "nog geen blessure" en een "lichte blessure"; kleine bloedinkjes in de spier, misschien zijn de spiervezels wat uitgereikt en wat verschoven binnen het kapsel, maar daarmee verklaar je niet dat er de eerste dag bijna geen verschijnselen zijn. Misschien is er toch wat spierweefsel vernietigd en moeten de resten daarvan opgeruimd worden door de witte bloedcellen, onze bloedeigen stofzuigertjes. Sommigen denken ook dat de ongetrainde spier bij sterke inspanning bepaalde stoffen vormt die de pijnvezels prikkelen. De nieuwste opvatting is dat er beschadiging is van het bindweefsel.

In feite kun je spierpijn zien als de lichtste vorm van een blessure. Het is nog geen blessure, maar er is sprake van overbelasting van het lichaam. 

Oorzaken zijn onder andere: onvoldoende drinken tijdens de dag/training, onvoldoende getraind voor het niveau van de sport op dit moment, maar ook onderliggende aandoeningen kunnen een reden zijn voor spierpijn (maar meer in de vorm dat er dan een disbalans is ontstaan tussen belasting van het lichaam en de belastbaarheid (welke dan mogelijk verminderd is door een bepaalde aandoening). 

Middelen om spierpijn te voorkomen zijn bijvorbeeld een lichte massage, een warm bad, voorzichtige spierrekoefeningen en licht bewegen. Echte geneesmiddelen bestaan er niet tegen. Het is beter om spierpijn te voorkomen door:

  • elke dag te oefenen;
  • de training voorzichtig op te voeren;
  • een goede warming-up;
  • zoveel mogelijk afwisselend spiergroepen te gebruiken;
  • een goede cooling down;
  • voldoende blijven drinken;
  • de intensiteit van het sporten aanpassen omdat het mogelijk een te hoge belasting is voor het lichaam; 
  • rustig opbouwen na een periode van rust, zoals ziekte of vakantie, niet direct terug gaan naar het oude niveau, omdat het lichaam weer moet wennen aan de belasting.

Mochten ondanks de adviezen de klachten aan blijven houden kunt u met uw huisarts eens overleggen over bijvoorbeeld het beoordelen van de schildklier functie. 

Heb jij ook een vraag aan de sportarts?

Kijk voor een sportarts bij jou in de buurt op www.sportzorg.nl/zoek-een-sportzorgprofessional of stel je vraag aan de Digitale Sportarts.

Terug

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: