Nordic Walking

“Je moet twee benen en twee armen hebben. Meer hoef je niet te mee te brengen om kennis te maken met Nordic Walking.” De Berlicumse INWA-instructrice Rian van Ginneken zit op een bankje aan de rand van natuurgebied De Bossche Broek in ’s-Hertogenbosch. Zojuist heeft ze een groep van acht mensen geleerd hoe ze goed met wandelstokken lopen. “Nordic Walking is de nieuwe fitnessbeleving met een gezonde bijwerking: het werkt verslavend.”

Terwijl Van Ginneken haar deelnemers na de les voorziet van koffie vertelt een van hen over haar ervaringen. “Mijn beide heupen zijn pas vervangen. Paardrijden en langlaufen durf ik niet meer. Nordic Walking gaat prima. Ik voel me veilig en kan op mijn eigen tempo bewegen.” Zojuist heeft ze tijdens een rondje door het bos kennisgemaakt met deze relatief nieuwe bewegingsvorm. “Op een zachte ondergrond voelen mensen beter hoe ze de stokken, die officieel poles heten, moeten gebruiken”, legt de instructrice uit. “Een zachte ondergrond is bovendien minder belastend. Zeker met de ondersteuning van de stokken, die de lichaamsdruk mee opvangen. Ideaal voor mensen met bijvoorbeeld artrose, osteoporose of een andere fysieke beperking.”

Ongeveer vijftig jaar geleden ontstond Nordic Walking in Finland. “De Finnen zochten een zomers alternatief voor langlaufen”, vertelt Van Ginneken. “Vergelijkbaar met de rol die skeeleren bij ons heeft als alternatief voor schaatsen.” In Finland beoefent 35 procent van de bevolking Nordic Walking. Ruim twee jaar geleden haalde Marco Maas de sport naar Nederland. “Via de wereld van de fysiotherapie is Nordic Walking bij de instructeurs terecht gekomen. Ik gaf al enkele jaren aerobicsles en bedrijfsfitness. Daar zag ik hoeveel mensen klachten hadden aan hun bovenlichaam. Door langdurig zitten achter de computer zat hun rug vaak helemaal vast. Nordic Walking activeert het bovenlichaam. Zo ontdekte ik het als middel om bijvoorbeeld RSI op een sportieve manier te voorkomen.”

Voor wie is Nordic Walking geschikt? “Voor iedereen met twee benen en twee armen”, zegt Van Ginneken met een glimlach. “Je hebt verschillende niveaus. Ik heb groepen mensen die aan hun gezondheid werken. Van Parkinsonpatiënten en mensen met osteoporose tot cursisten die zware chemokuren hebben gehad of herstellen na een hartinfarct. Nordic Walking is ook een prima activiteit als je wilt afvallen. Nog te vaak denkt men dat het een bewegingsvorm is voor ouderen. Dat is absoluut niet het geval”, zegt ze resoluut. “De groep tussen 30 en 40
jaar met een druk gezinsleven en een intensieve, zittende baan kan veel baat hebben bij Nordic Walking. Ook jongeren en avonturiers vinden hun uitdaging binnen deze sport.”

Want naast het gezondheidsniveau kent de sport een fitnessniveau en een sportniveau. “Bij het fitnessniveau ligt de hartslag gemiddeld 10 tot 20 slagen hoger dan bij sportief wandelen”, weet Van Ginneken. “Je verbruikt 46 procent meer energie. Dat komt omdat ook de spieren in het bovenlichaam meedoen. Je spant en ontspant de spieren in je rug, armen en schouders voortdurend. Het sportniveau is voor de zeer fitte sporters. Die gaan met de poles de heuvels in en zoeken verschillende ondergronden op. Flink afzien dus.”

De stokken zijn volgens Van Ginneken cruciaal voor Nordic Walking. “Goede poles bestaan uit een stuk en zijn van carbon. Dit lichte materiaal vangt schokken goed op. Zo’n set kost ongeveer € 70,-, inclusief rubberen stootdoppen voor op de weg. Daarnaast zijn de wandelschoenen belangrijk. Die moeten de voet goed ondersteunen bij het afrollen. Sportieve kleding die past bij het weertype en een heuptasje voor drinken en andere attributen maken de outfit compleet.” Ze adviseert om naar een erkende instructeur te gaan voor uitleg. “Dan leer je in ongeveer zes lessen hoe je de werkelijke effecten van Nordic Walking benut.”

Kijk voor meer informatie over Nordic Walking en een erkende instructeur bij u in de regio op de site van Stichting Nordic Walking Nederland: www.nordicwalking.nl of www.snwn.nl.


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: