Tips om de winter goed door te komen

Winters vraagt om extra maatregelen als je gaat sporten. Onderkoeling en koudeletsels liggen op de loer. Hierbij gaat het niet alleen om de extreme blessures op de skipiste, of ijskoude expedities naar de Mount Everest. Ook tijdens je reguliere
hardloopronde over het Lint kun je letsels oplopen door kou. Laat je niet verrassen en bereid je goed voor.

Specifieke tips om te sporten in de winter. 

  • Check de weersvoorspellingen zodat je niet voor verassingen komt te staan.
  • Voorkom blessures door je spieren goed warm te laten worden en ook weer te laten afkoelen. In de wintermaanden is dat nog belangrijker dan in de rest van het jaar.
  • Houd rekening met de gevoelstemperatuur. Bij een gure wind kan het vele malen kouder aanvoelen dan wat de  thermometer aangeeft.
  • Is het erg koud, dan is een muts geen overbodige luxe. Je verliest immers zo’n veertig procent van je energie via je hoofd!;
  • Bij extreme kou is het aan te raden om je lippen en je gezicht in te vetten metvaseline;
  • Laat je sportschoenen niet op de verwarming drogen, maar doe wat proppen krantenpapier in je schoenen;
  • Zorg dat andere weggebruikers je kunnen zien in de regen en in het donker. Gebruik lampjes of reflecterende kleding.

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: