• Snel herstel met onze oefeningen
  • Trainingsprogramma’s op maat
  • Betrouwbare informatie van de sportzorgprofessional

Griep en verkoudheid

Bijna iedereen heeft het weleens meegemaakt. Lig je net lekker op schema met je trainingen en lonkt het voorjaar, word je verkouden of krijg je de griep. Wat nu? Had je dit kunnen voorkomen, mag je trainen, hoe lang moet je rusten? In dit artikel wordt hier verder op ingegaan.

Verkoudheid

De gemiddelde gezonde wielrenner is ongeveer 1 tot 2 keer per jaar verkouden. Verkoudheid is het gevolg van een virusinfectie en gaat gepaard met de bij iedereen bekende verschijnselen van niezen en snotneuzen. Het infectieproces zelf blijft beperkt tot de slijmvliezen van de bovenste luchtwegen (neus en keel). Er is dus geen koorts, geen spierpijn en na 2-3 dagen zet verbetering in.

Griep

In geval van griep is er ook sprake van een virusinfectie. Echter de infectie blijft nu niet beperkt tot de slijmvliezen. Het gehele lichaam raakt  door een virus geïnfecteerd. Hierdoor  is er sprake van spierpijn, slapte- en ziektegevoel en koorts. Bij een griepinfectie zal herstel in de meeste gevallen na ongeveer 1 week gaan intreden. Omdat verkoudsheidsvirussen en griepvirussen continu veranderen, steken elk jaar nieuwe types de kop op.

Kan een verkoudheid/griep worden voorkomen?

Er kunnen preventieve maatregelen worden genomen tegen een verkoudheid/griep. Hiermee kan het risico op een virusinfectie worden verminderd maar niet volledig worden weggenomen. Preventieve maatregelen tegen verkoudheid/griep zijn vooral hygiënisch:

  • Hand voor de mond bij niezen
  • Handen wassen
  • Voorzichtigheid bij grotere groepen mensen in kleinere benauwde en slecht geventileerde ruimtes
  • Daarnaast is er de mogelijkheid tot vaccinaties tegen nieuwe griepvirussen. Elk jaar wordt dit bij risicogroepen gedaan. Daarnaast zijn artsen in staat om dit risico ook individueel te kunnen inschatten.

hoe worden Virusinfecties behandeld?

Rust is voldoende. Ons lichaam bezit namelijk krachtige afweermechanismes om het virus zelfstandig te overwinnen. Antibiotica zal de genezing niet sneller kunnen laten verlopen, omdat antibiotica werken tegen bacteriënn en niet tegen virussen. In een minderheid van de gevallen worden deze antibiotica toch gegeven. Niet omdat het werkzaam is tegen het virus zelf, maar bedoeld om infecties met bacteriën te bestrijden. De kans op bacteriële infecties is bijvoorbeeld bij mensen met een chronische bronchitis of astma groter en maakt het verloop langduriger en soms ook ernstiger.

Waarom is sporten bij koorts verboden?

Als regel geldt dat je nooit mag wielrennen of sporten bij koorts. Er is sprake van koorts bij een lichaamstemperatuur boven de 38 graden Celsius. De reden achter deze strenge regel is tweeledig. In de eerste plaats is het goed mogelijk dat de hartspier betrokken is bij het ziekte proces, myocarditis genaamd. Belasting van de geïnfecteerde hartspier door te gaan fietsen kan ernstige schade aan de hartspier of zelfs dodelijke ritmestoornissen opleveren. Daarnaast is het – ook als er geen sprake is van een myocarditis – zinloos omdat je beduidend minder presteert, je niet goed trainbaar bent en je ziekte langer zal gaan duren. Er zijn vele manieren om de lichaamstemperatuur te meten. De meest betrouwbaar is de methode met een thermometer (rectaal). 

Wanneer kan de training worden hervat?

Bij verkoudheden kan doortrainen of zelfs wedstrijden rijden niet zoveel kwaad (mits geen koorts dus!!). Na een koortsperiode mag je de training hervatten zodra je helemaal koortsvrij bent. Als stelregel kun je gebruiken als de koortsperiode bijvoorbeeld 4 dagen bedroeg dat vervolgens nog 4 dagen gewacht moet worden alvorens weer rustig te gaan sporten. Natuurlijk ben je er tijdens je ziekte niet bepaald beter op geworden. De achterstand die je hebt opgelopen is echter relatief snel ingelopen als je het geduld kunt opbrengen om de trainingsarbeid geleidelijk uit te breiden. De eerste 1 tot 3 weken na een koortsperiode is het dan ook zaak om trainingen extra zorgvuldig te plannen en goed bij te houden hoe de trainingen zijn verlopen en dit bij te houden in je logboek.

Wel of niet trainen bij een verkoudheid?

Een hulpmiddel kan de ‘nek check’ zijn. Heb je geen koorts en zitten je klachten boven de nek (verstopte neus, keelpijn ed) dan is een korte, rustige training prima. Zitten de klachten ook lager dan de nek, dan is een dagje rust voorgeschreven. Ga je toch trainen, dan vertraag je het herstel en verhoog je de kans overtraind te raken.

Doortrainen of niet? De nek-check

Anders dan griep, kun je met een verkoudheid (dus zonder koorts!) wel doortrainen. Er is een ezelsbruggetje, waarmee je kunt bepalen of je al dan niet kunt sporten: de ‘nek check’.

  • Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd (zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts), dan is sporten toegestaan. De eerste 2-3 dagen wel op een lager pitje.
  • Indien de ziekteverschijnselen (ook) onder de nek gelokaliseerd zijn, zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden), spierpijn in armen en benen e.d., dan is het advies om niet te sporten.

Risico's van snelle sporthervatting

Te snelle hervatting van de training is om meerdere redenen onverstandig. Allereerst is het effect van een training te verwaarlozen als je nog ziek bent. Er bestaat zelfs een verhoogde kans om overtraind te raken omdat je zieke lichaam de trainingsarbeid nog niet aankan.

Tevens ondermijnt het je afweersysteem met als gevolg dat je vatbaarder voor een (andere) ziekte bent. Sporten met koorts of met nog aanwezige klachten van de onderste luchtwegen (hoesten, piepen, kortademigheid) kan leiden tot een (lang aanhoudende) ontsteking van de luchtwegen, zoals een longontsteking of een chronische bronchitis.

Hoewel het (gelukkig) niet vaak optreedt, kan sporten met koorts een infectie van de hartspier veroorzaken (myocarditis). Die voorheen gezonde sporter is vanaf dat moment dus hartpatiënt. Een zeer ernstige complicatie van een eenvoudig griepje!

Bovengenoemde complicaties kunnen (de voorbereiding op) het seizoen in korte tijd volledig om zeep helpen. Wees dus voorzichtig.

Het virus "eruit zweten?"

Het vroegere geloof dat koorts bij een verkoudheid of griep“ eruit gezweet kan worden” is onterecht. Bij koorts is er een virus of bacterie actief in het lichaam. Deze kan via de bloedstroom op de hartkleppen of hartspier terecht komen en daar voor levensgevaarlijke hartritmestoornissen zorgen. Sporten met koorts wordt dus sterk afgeraden!

Het idee om toch te gaan sporten “om de ziekte er uit te zweten” is een onzinnig fabeltje.

 

Zoek een sportzorgprofessional