• Snel herstel met onze oefeningen
  • Trainingsprogramma’s op maat
  • Betrouwbare informatie van de sportzorgprofessional

Zwanger en topsport; gaat dat wel samen?

Woensdag 6 juli 2022 is de EK vrouwenvoetbal in Engeland (UEFA Women’s EURO England 2022) van start gegaan. Op zaterdag 9 juli is direct de strijd der titanen tussen Nederland en Zweden. Loes Geurts is een Nederlandse keeper die voetbalt bij BK Häcken in Zweden. Op het moment van schrijven is Loes 29 weken zwanger. Ze verwacht in september haar eerste kindje en mist daardoor dit EK. Zwanger en topsport; gaat dat wel samen?

Lees hieronder het interview waar Loes speciaal voor Sportzorg tijd voor heeft vrijgemaakt.

Topsporter keepster Loes Geurts

Leeftijd: 36 jaar
Carrière: in totaal heeft Loes 125 interlands gespeeld, 3 EK’s, 2 WK’s en 1 keer meegedaan aan de Olympische Spelen.
Loopbaan: tot haar 18e heeft Loes bij amateurclub Friesland gespeeld. Na de Havo is ze naar Amerika gegaan om studie te combineren met voetbal (college). Het niveau was niet zo hoog, dus na 1,5 jaar ging ze terug naar Europa. Loes voetbalde in Duitsland en startte haar studie fysiotherapie. Weer na 1,5 jaar is ze gaan voetballen bij AZ en Telstar in Velzen. Al deze jaren was het amateurvoetbal. Loes ging op haar 26naar Zweden. Toen begon haar droombaan in de topsport als keeper. Tussendoor heeft zij nog een jaar in Frankrijk gespeeld, maar dat was voornamelijk hard trainen en weinig wedstrijden spelen. Nu woont Loes al 10 jaar in Zweden. 

Is je leven nu heel anders aangezien je niet ‘kunt werken’ als topsporter? Wat betekent je zwangerschap voor je gebruikelijke weekindeling? Je bent natuurlijk gewend om x aantal uren in de week te trainen – hoe is dat nu?

Het is leven is anders. Vanaf week 12 kon ik niet meer duiken als keeper en niet meer meedoen met partijtjes / duels. Tot week 21 heb ik wel meegedaan met de warming-up van keepers, zoals met de speedladder, springen, ballen vangen, gooien, schieten, passen. Nu zit ik in week 29 van de zwangerschap en train ik vooral zelf. De indeling van mijn week was dus niet echt anders, want ik ging trainen als de anderen gingen trainen. En ik was nog steeds betrokken bij het team. Week 4 – 12 was ik wel misselijk en vermoeider. Maar ik heb nooit iets over te hoeven te slaan. Als het even niet zo goed ging, gooide ik het gewoon op leeftijd.

Hoe reageerde de trainer en medespelers?

Heel positief. In week 9 heb ik het aan de clubleiding – andere keeperstrainer, fysiotherapeut- verteld. Zo konden zij ook rekening houden met de planning. Het is nog niet heel gewoon in de wereld, maar iedereen was en is blij en positief.

Wat mis je het meest aan je sportcarrière/leven in de sport?

Wedstrijden spelen; volledig onderdeel zijn van de groep. Het leukste van topsport is met de groep, het team, werken aan het doel. Dat doel is er nu niet en dat geeft een ander gevoel op wedstrijddagen. Ik ga wel mee, maar ben geen onderdeel van het team. Ik heb minder topsportbelevenis, maar ben wel op sociaal niveau nog steeds betrokken.

Kun je nog je sport beoefenen of doe je (daarnaast) andere sporten om fit te blijven tijdens je zwangerschap?

Ik sport thuis actief: fietsen, zwemmen, krachttraining. Het sporten zit in mijn lichaam. Als ik niet sport krijg ik juist last van mijn lijf, zoals mijn schouders. Ik zorg er nu voor dat ik zo fit mogelijk voor de bevalling ben. Uitgerust en sterk. Het enige dat moeite kost is mijzelf motiveren voor conditietraining.

Denk je weleens: ik laat de boel de boel en ga lekker alles eten en niet bewegen, omdat ik nu een excuus heb?

Heus weleens. Het is soms moeilijker om mijzelf te motiveren, om door te zetten. Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal sessies squats die ik wil doen en dat lukt niet altijd meer. En het hoeft ook niet per se. De druk om jezelf volledig te pushen is nu weggevallen. Af en toe laat ik dan de boel de boel. Want nu wil ik ook vooral genieten van de zwangerschap. Wel wil ik gewoon gezond eten: hier heb ik ook veel kennis over. Het voelt mentaal niet goed als ik helemaal losga met ‘fout’ eten.

Word je begeleid door je club? Of door anderen?

Ja, door de club, zeker. Ik kan bij de medische staf van het nationaal elftal terecht met vragen oid. Ook hebben we bij de club een arts en twee fysio’s. Bij de fysio’s is ook al ervaring met zwangere sporters. Vorig jaar was de middenvelder zwanger, dus die ervaring is al mooi meegenomen. Verder laten ze mij aardig vrij. Ik ben natuurlijk geen 20 meer en heel bewust van mijn lichaam.

Hoor je nog bij je club of team nu je zwanger bent?

Tot op zekere hoogte wel. Maar niet helemaal, want je hebt niet dezelfde doelen op dit moment. Wel steek ik veel tijd en energie erin om betrokken te blijven en is het mijn eigen keuze om vaak bij het team te zijn, zoals bij besprekingen, om teamgenoten aan te moedigen. De meiden van mijn team hebben ook veel vragen. Ze vinden het mooi om te zien hoe ik verander. Ik ben nu een voorbeeld voor de anderen; een rolmodel.

Is gewicht een ‘issue’ nu je zwanger bent?

Nee, helemaal niet. Gelukkig heb ik zelf nooit problemen gehad met gewicht. Wel was ik de laatste jaren aan de ‘zware’ kant voor topsport, maar dat is nooit een probleem geweest. Nu is het zelfs minder een issue dan voor mijn zwangerschap. Ik ben op dit moment 8 kg aangekomen. In de tijd dat ik niet zwanger was en midden in het seizoen zat, was ik veel meer met gewicht bezig, want dan speelt fit zijn en op gewicht blijven veel meer.

Ervaar je klachten tijdens je zwangerschap?

Nu heb ik een beetje rugklachten. Dat is ook bij mij een zwak punt: mijn onderrug geeft een zwaar gevoel. Ik doe voldoende oefeningen om sterk in mijn rug te blijven en voor mijn bekkenspieren. Nu (juli 2022) is het warm in Zweden, dus heb ik last van opgezwollen benen.

Hoe zie jij je terugkeer? Ben je daar al mee bezig?

Nee, hier ben ik niet echt mee bezig. Wel heb ik met de medische staf gesproken. Er ligt een algemeen plan klaar. Het idee is om een aantal dagen of een week na de bevalling met elkaar te spreken hoe het dan gaat. Er is nog geen druk vanuit de club. Natuurlijk is mijn terugkeer afhankelijk van de bevalling, en hoe mijn eigen ‘haast’ is om weer op het veld te willen staan. Eerst zal ik goed moeten herstellen. En daarna oefeningen doen om weer op te bouwen.

Mijn ideale plaatje: ik beval in september. Dat komt perfect uit met het seizoen, want in december is het seizoen afgelopen. Pas in januari start weer de voorbereiding voor het nieuwe seizoen en in april starten de wedstrijden in Zweden. Ik heb dus 6 maanden rustig de tijd om alles op te bouwen.

Zijn er verwachtingen van anderen over je terugkeer? Planning voor 1e trainingen?

Niet dat ze hebben verteld. De club heeft vast verwachtingen, want zij moeten bepalen hoeveel keepsters ze in dienst nemen. Nu zijn er twee en ik erbij. Als ik langer niet beschikbaar ben, dan nemen ze vast een andere keeper erbij aan. Dat zijn toch de managementzaken die geregeld moeten worden.

Heb je voorbeelden van andere vrouwen die zwanger zijn geweest en actief zijn in de topsport?

Mijn eigen teamgenoot. Na vier maanden speelde zij alweer de eerste wedstrijd. Bij haar ging alles, bevalling en herstel heel vlot. Ook weet ik van een andere topsporter bij vrouwenvoetbal dat zij ook vlot weer ging sporten. Dat ging in het begin heel goed, maar uiteindelijk kreeg zij toch last van haar heup en rug. Achteraf gezien had zij nog tot week 39 behoorlijk hard getraind. 

En wat ik weet, ik ken haar niet persoonlijk, is een Argentijnse keepster. Zij heeft twee kinderen. In 2019 deed ze nog mee aan het WK en is nu nog actief. En dat vind ik een mooi voorbeeld van hoog niveau sporten mét 2 kinderen.

Heb je een tip of advies voor andere vrouwen tav sporten en zwangerschap?

Tip: volg je gevoel! Houd je niet tegen omdat je toevallig topsporter bent. Het zal verschillen per land en per sport. Dat vrouwen kinderen kunnen krijgen is nu eenmaal een normale zaak. En soms moeten wij hierin pionieren.

Wat mij wel opvalt, is dat er te weinig bekend is wat je kunt doen als je zwanger bent. De gedachte is ouderwets. De informatie die ik lees gaat over niet zwaar tillen, gewichtheffen niet doen, geen krachttraining. En dan na een aantal weken (nog) iets minder doen.

Mijn lichaam is gewend om te squaten met 60 kg. Als je lichaam gewend is om zwaar te trainen dan is het niet verkeerd om hier vooral mee door te gaan. En natuurlijk goed luisteren naar je lichaam. Ik merk dat er te weinig échte kennis is, te weinig concreet en wat er is, is veel te vaag.

Nog 1 vraagje als afsluiting: zaterdag is de wedstrijd Nederland – Zweden. Voor wie ga jij juichen?

En natuurlijk ben ik zaterdag voor Nederland! Ik had er inderdaad bij kunnen zijn als ik niet zwanger was én niet minder belangrijk; ik ben Nederlandse! Haha.