• Snel herstel met onze oefeningen
  • Trainingsprogramma’s op maat
  • Betrouwbare informatie van de sportzorgprofessional

Hielspoor (pijnlijke hak)

Hielspoor in het kort:

  • Hielspoor is een overbelastingsblessure aan de onderzijde van de voet.
  • Hielspoor komt veel voor bij hardlopers en wandelaars.
  • Rust, oefeningen en goed steunende (sport-)schoenen zijn de belangrijkste behandelingen tegen hielspoor.

Wat is hielspoor?

Hielspoor is een overbelasting van de aanhechting van de peesplaat van de onderzijde van de voet aan de hak.

Symptomen van hielspoor

Symptomen van hielspoor zijn pijnklachten van de onderzijde van de voet aan de hak. De meeste pijn is vaak ’s ochtends bij het opstaan en de pijn wordt minder bij inspanning. Na inspanning en belasting nemen de klachten weer toe. Als de blessure ernstiger wordt zijn er al eerder klachten.

Bij welke sporten komt hielspoor voor?

Hielspoor is een veel voorkomende blessures bij hardlopers en wandelaars.

Hielspoor behandeling

Hoe kan hielspoor vastgesteld worden?

Met het verhaal van de klachten en lichamelijk onderzoek kan de (sport)arts hielspoor vaststellen. Op een röntgenfoto kan een verkalking gezien worden, deze staat echter niet in verband met de klachten aan de hiel. Met een echo kan eventueel een zwelling van het peesblad gezien worden en hielspoor worden bevestigd.

Hoe ontstaat hielspoor?

De oorzaak van hielspoor is overbelasting van de aanhechting van het peesblad van de voet aan de hak.

Wel of niet doorgaan met sporten bij hielspoor?

Het advies is om bij hielspoor de sportactiviteiten aan te passen of zelfs even te stoppen met sporten.

Risicofactoren hielspoor

Wat draagt bij dat je hielspoor oploopt?

  • Het hebben van platvoeten of holvoeten kan de aanhechting extra belasten.
  • Overgewicht is ook een grote boosdoener bij hielspoor.
  • Het lopen op de tenen, bijvoorbeeld bij het dragen van schoenen met hakken, kan hielspoor ook uitlokken.

Wat kan ik zelf doen bij hielspoor?

1. Trainingsaanpassingen

Het vermijden van activiteiten en sport(en) die de klachten opwekken.

Zelfbehandeling van hielspoor
Naast het aanpassen van de activiteiten kan je de volgende zelf doen bij hielspoor:

  • Koelen.
  • Rekoefeningen van de kuitspieren en het peesblad van de voet.
  • Krachtoefeningen voor de voet en benen.
  • Lokale massage door de voetzool op/over een (tennis)balletje te rollen.
  • Een nachtspalk of –sok (Strassbourger sock) houdt het peesblad in de nacht op rek en kan verlichting geven bij mensen met langdurige klachten.
  • Indien er hinderlijke pijnklachten zijn, kan een ontstekingsremmende pijnstiller (NSAID) zoals Ibuprofen gebruikt worden. Raadpleeg altijd een arts bij langdurig gebruik.

2. Oefeningen hielspoor

Rekoefeningen van het peesblad van de voet en de kuitspieren kunnen erg effectief zijn. Daarnaast zijn krachtoefeningen van de voetspieren te overwegen, maar ook stabiliteitsoefeningen voor de romp en benen.

3. Criteria hervatting

Klachten mogen bij belasten en activiteiten niet meer aanwezig zijn en na herstart met rustige opbouw mogen ook de ochtendklachten niet toenemen.

Behandelbeleid bij hielspoor

Naast rust kunnen rekoefeningen en kracht- en/of stabiliteitsoefeningen worden ingezet in combinatie met eventueel lokale frictionerende  (diepe, stevig losmakende) massages. Klachten kunnen lang aanhouden, maar moeten met behandeling binnen enkele weken wel afnemen.

Als iemand eenmaal klachten van hielspoor heeft gehad, kan het ook weer terugkomen. Door de oefeningen te blijven doen ook al zijn de klachten al over, wordt dat risico verminderd.

Soms kan de arts besluiten bij hardnekkige problemen om een injectie te geven in de hak om genezing van hielspoor te bevorderen. Een lokale injectie kan prima mits dit een onderdeel is van een totaalbeleid met aansluitend een korte rustperiode. Zelden zal er bij hielspoor een operatie geadviseerd worden.

Hielspoor voorkomen (preventie)

Het gebruik van steunzolen bij een afwijkende stand van de voet. Hierbij kunnen goede sportschoenen ook al veel helpen. Het continueren van de rekoefeningen en krachtoefeningen, juist ook als de klachten weg zijn, voorkomt terugkeren van de klachten. Bij overgewicht tot slot is het raadzaam af te vallen.


Willemijn Diemer, basisarts & Arjan Kokshoorn, sportarts
Zoek een sportzorgprofessional