Achillespees sportblessure: overbelasting van het middelste deel van de achillespees?

Overbelasting van de achillespees: in het kort

  • Overbelasting van de achillespees komt bij hardlopers regelmatig voor
  • Als je last hebt van de blessure dan moet je tijdelijk minder trainen
  • Door het doen van oefeningen kan de pees herstellen

Wat is een achillespees blessure?

  • De achillespees is de pees die de diepe en de oppervlakkige kuitspier met het hielbeen verbindt.
  • Wanneer je achillespees overbelast raakt ontstaat er een blessure. Vaak gebeurd dat geleidelijk. Bijvoorbeeld door een andere manier van trainen. Of het dragen van verkeerde (hardloop)schoenen. Je voelt dan een zeurende pijn en een zwelling in het midden van je achillespees.
  • Behalve door overbelasting kan je achillespees ook op andere manieren geblesseerd raken. Die worden op deze pagina niet besproken. Wil je zeker weten waar je aan toe bent? Zoek dan contact met een sportarts of sportfysiotherapeut.

Hoe vaak komt een achillespees blessure voor?

  • Vooral bij hardlopers komt overbelasting van de achillespees regelmatig voor. Ieder jaar krijgt 7 - 9 % van de hardlopers last van een achillespeesblessure.
  • Vooral mannen tussen de 30 en 50 jaar lopen risico op het krijgen van een achillespeesblessure.

Bij welke sporten komt het voor?

De achillespees blessure komt met name bij hardlopers vaak voor.

Verschijnselen van de achillespees blessure

Symptomen

Heb je last van een geleidelijke opgekomen pijn in je achillespees? In combinatie met een zwelling van de pees, 2 – 8 cm boven je hielbot? Voelt je achillespees ’s ochtends stijf? Nemen de klachten af wanneer je in beweging komt? En duurt het steeds langer voordat de pijn wegtrekt? Dan bestaat de kans dat het middelste deel van je achillespees overbelast is. Dit is de meest voorkomende achillespees blessure.

Behalve door overbelasting kan je achillespees ook op andere manieren geblesseerd raken. Die worden op deze pagina niet besproken. Wil je zeker weten waar je aan toe bent? Zoek dan contact met een sportarts of sportfysiotherapeut

In de volgende gevallen moet je altijd contact zoeken met een arts:

  • Als je pijn ineens ontstaan is
  • Als je een knap hebt gevoeld in je achillespees
  • Als je het idee hebt dat er ruimte zit in je achillespees
  • Als je niet meer op je tenen kunt staan
  • Als je pijn dicht tegen het hielbot aanzit of meer dan 8 cm er vanaf.
  • Als je nog geen 16 jaar oud bent

Hoe kan de achillespees blessure vastgesteld worden?

Meestal kan een sportarts of sportfysiotherapeut je op basis van het gesprek en het lichamelijk onderzoek al vertellen of er sprake is van een overbelasting van je achillespees. Soms is aanvullend onderzoek in de vorm van een röntgenfoto, echo of een MRI noodzakelijk.

Hoe ontstaat de achillespees blessure

Oorzaken

Een achillespeesblessure is een overbelastingsblessure. Deze ontstaat vaak geleidelijk. Door een andere manier van trainen. Of het dragen van verkeerde (hardloop)schoenen. Goede hardloopschoenen kopen? Bekijk dan de 18 tips voor het kopen van goede hardloopschoenen.

Risicofactoren, wat draagt toe dat je de blessure oploopt?

  • Het risico op een achillespeesblessure neemt toe met de leeftijd. Dit geldt voor mannen in het algemeen en vrouwen na de menopauze in het bijzonder. Ook een hoger lichaamsgewicht en suikerziekte spelen een rol.
  • Verkeerde schoenen, vaker trainen en een verandering van trainingsondergrond zorgen eveneens voor een hogere kans op een blessure van je achillespees.
  • Draag dus schoenen die goed bij je voeten passen (eventueel met steunzool) en bouw je training geleidelijk op.

Wel of niet doorgaan met sporten bij een achillespees blessure?

Wanneer je achillespees overbelast is moet je tijdelijk minder te trainen. Zo kan je pees herstellen. Soms is het nodig om helemaal te stoppen met sporten. Je kan je conditie dan op peil houden door te gaan fietsen of zwemmen.

Wat kan ik zelf doen bij een achillespees blessure?

Trainingsaanpassingen

Ontlast je achillespees door minder te trainen. Probeer niet te springen en geen sprints aan te zetten. Om je conditie op peil te houden kun je gaan fietsen of zwemmen.

Zelfbehandeling

  • Het gebruik van een hakje in je schoen (een visco-heel) geeft vaak verlichting.
  • Eventueel gebruik je een pijnstiller. Paracetamol en Ibuprofen werken even goed. Paracetamol heeft echter minder bijwerkingen. Vermijd injecties in of rondom je pees.

Oefeningen

  • Door training van je kuitspieren zorg je er voor dat ook je achillespees sterker wordt. Bij een overbelasting van het middelste deel van je achillespees gebruik je daarvoor de excentrische oefeningen van Alfredson. Deze oefeningen mogen pijn doen. Je (sport)fysiotherapeut kan je uitleggen welke oefeningen je moet doen en hoe vaak.

In de meeste gevallen nemen je klachten hiermee binnen een periode van 6 - 8 weken af. Zoek contact met een sportarts of sportfysiotherapeut als dat niet zo is.

Behandelbeleid bij een achillespees blessure

Revalidatie

Door training van je kuitspieren zorg je er voor dat ook je achillespees sterker wordt. Bij een overbelasting van het middelste deel van je achillespees gebruik je daarvoor de [excentrische oefeningen van Alfredson]. Deze oefeningen mogen pijn doen. Je fysiotherapeut kan je uitleggen welke oefeningen je moet doen en hoe vaak.

In de meeste gevallen nemen je klachten hiermee binnen een periode van 6 – 8 weken af. Zoek contact met een sportarts of sportfysiotherapeut als dat niet zo is.

Criteria hervatting

Wanneer je pijnklachten verdwenen zijn kun je weer beginnen met hardlopen. Bouw dit rustig op, alsof je een beginner bent. Dit zorgt er voor dat je achillespees voldoende tijd heeft om zich aan te passen en niet nogmaals overbelast raakt.

Voorkomen van een achillespees blessure

  • Het risico op een achillespeesblessure neemt toe met de leeftijd. Dit geldt voor mannen in het algemeen en vrouwen na de menopauze in het bijzonder. Ook een hoger lichaamsgewicht en het hebben van suikerziekte spelen een rol.
  • Verkeerde schoenen, vaker trainen en een verandering van trainingsondergrond zorgen eveneens voor een hogere kans op een blessure van je achillespees.
  • Draag dus schoenen die goed bij je voeten passen (eventueel met steunzool) en bouw je training geleidelijk op.

Meer informatie

Sportarts Eelco Weijmans

Eelco is werkzaam bij SMA Robic. Bij SMA Robic kun je o.a. terecht voor sportmedische begeleiding. Sportarts Eelco Weijmans verzorgt sportkeuringen, sportmedische onderzoeken en (blessure) consulten.

De sportmedische zorg bij Robic voldoet aan het SCAS-keurmerk. Daarnaast zijn zij lid van de FSMI. Dat wil zeggen dat de zorgverzekeraars (een deel van) de kosten vergoeden vanuit de aanvullende verzekering. Hoeveel precies is afhankelijk van je polisvoorwaarden.

Meer informatie: www.robic.nl/sportarts


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: