Ik heb artrose en wil gaan sporten / bewegen

Wil je graag bewegen of sporten, maar vraag je je af of dit mogelijk is met artrose? Twijfel je welke activiteiten wel of niet geschikt voor je zijn? Heb je tips nodig of behoefte aan advies van de digitale sportarts? Hierna vind je de informatie om op een veilige manier te gaan sporten en bewegen.

Sportief bewegen is ook voor mensen met artrose een goed idee. Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op je gezondheid, het verbetert je conditie en helpt je om je sociale contacten te vergroten. Bovendien is de kans groot dat je door te bewegen je beter in je vel voelt zitten.

Starten met bewegen is niet altijd even makkelijk. Het is goed om je te realiseren dat verandering tijd en energie kost. Bedenk van tevoren wat je belangrijk en leuk vindt en hoeveel tijd, inspanning en mogelijk geld de beweegactiviteit je gaat kosten.

Mensen met artrose hebben last van pijn, stijfheid en bewegingsbeperking. Hierdoor ontstaat een afname van coördinatie, spierkracht en uithoudingsvermogen. Regelmatig bewegen met een matige intensiteit, bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen of joggen, leidt tot verbetering van het uithoudingsvermogen, de spierkracht en het algeheel welbevinden.

Uit onderzoek is gebleken dat door bewegen de functie van een gewricht toeneemt en de pijn afneemt. Kraakbeen werkt als een spons. Bewegen stimuleert het kraakbeen om bepaalde voedingsstoffen als het ware op te zuigen. Beweging helpt zo de voedselvoorziening van het kraakbeen. Dat gewrichten slijten door beweging is dus een misverstand. Door te sporten train je bovendien de spieren, pezen en banden rondom het gewricht; dit zorgt voor stevigheid en stabiliteit.

Welke bewegingsactiviteiten kan ik doen?
In het algemeen zijn de meeste sporten geschikt, mits verantwoord uitgevoerd. Dus kies vooral een activiteit die je leuk vindt. Sporten waarin veelzijdig wordt bewogen zijn bijzonder geschikt, denk aan Nordic Walking, fietsen of Tai Chi. Heb je artrose in je benen dan zijn bijvoorbeeld volleybal en squash minder geschikt, omdat je gewrichten veel worden belast. En ook sporten waarbij onverwachte bewegingen gemaakt moeten worden, zoals racketsporten, zijn dan niet aan te raden. Door de artrose kunnen de gewrichten de onverwachte beweging niet goed controleren en loop je risico op blessures. Activiteiten in het water waarbij de gewrichten worden ontzien, zoals zwemmen of aqua gym, zijn bijzonder geschikt voor mensen met artrose.

Het beste is om elke dag 30 minuten of meer in beweging te komen. Je kunt 30 minuten achter elkaar bewegen, maar je kunt er ook voor kiezen het half uur op te splitsen. Bijvoorbeeld 10 minuten bewegen, 10 minuten op de fiets en 10 minuten tuinieren.

Als je let op de ‘spelregels’, dan kunnen artrose en sportief bewegen uitstekend samen gaan. Een aantal tips om in beweging te komen en te blijven:

  • Kies activiteiten die je leuk vindt en die bij je passen;
  • Beweeg samen met anderen die ongeveer net zo fit zijn als jij: gezellig en motiverend;
  • Voorkom overbelasting. Zorg daarom voor een goede warming-up en een rustige opbouw van bewegen;
  • Let op het goed uitvoeren van de oefening of de sport. Vraag aan je begeleider of medesporter of ze in het begin even met je mee kunnen kijken of je je lichaam op de juiste manier gebruikt;
  • Vertel je begeleider dat je artrose hebt, zodat hij weet waar hij bij jou op moet letten;
  • Zorg dat je je gewrichten goed inpakt, want kou maakt een gewricht stijf en kan de klachten van de artrose verergeren;
  • Wanneer het gewricht ontstoken is, stop dan met sporten totdat de ontsteking voorbij is;
  • Heb je pijn en stijfheid binnen 24 uur na het sporten, beweeg dan de volgende keer wat korter en minder intensief.

Als je niet precies weet wat wel of niet geschikt is of als je niet eerder aan bewegingsactiviteiten hebt deelgenomen, vraag dan een (sport)arts om advies. De arts kan je ook helpen bij het maken van een juiste keuze.

Onbeperkt Sportief

Meer informatie te vinden op www.onbeperktsportief.nl

 

 

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van de sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: