Ik heb bechterew en wil gaan sporten / bewegen

Wil je graag bewegen of sporten, maar vraag je je af of dit mogelijk is met de ziekte van Bechterew? Twijfel je welke activiteiten wel of niet geschikt voor je zijn? Heb je tips nodig of behoefte aan advies van de digitale sportarts? Hierna vind je de informatie die je nodig hebt om op een veilige manier te gaan sporten en bewegen.

Sportief bewegen is ook voor mensen met de ziekte van Bechterew een goed idee. Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op je gezondheid, het verbetert je conditie en helpt je om je sociale contacten te vergroten. Bovendien is de kans groot dat je door te bewegen je beter in je vel voelt zitten.

Starten met bewegen is niet altijd even makkelijk. Het is goed om je te realiseren dat verandering tijd en energie kost. Bedenk van tevoren wat je belangrijk en leuk vindt en hoeveel tijd, inspanning en mogelijk geld de beweegactiviteit je gaat kosten.

Bewegen is zeker voor mensen met de ziekte van Bechterew van groot belang. Beweging vermindert je klachten, maar in de loop van de dag kunnen ze door inspanning weer toenemen. Door regelmatig bewegen kan het verstijving- en vergroeiingproces bij mensen met Bechterew worden vertraagd. Rust daarentegen doet de pijn en stijfheid juist toenemen. Bewegen is daarom van essentieel belang, hierdoor blijf je langer beweeglijk en in goede conditie. Dit geldt zowel voor de actieve als de niet-actieve periodes van de ziekte. Het aanleren van een goede houding, sporten en gericht oefenen zijn belangrijke middelen om het ziekteproces te vertragen. Bewegen geeft ook zelfvertrouwen en doet de eventuele angst voor inspanning verdwijnen.

 

In het algemeen zijn alle bewegingsvormen goed waarbij je nog gewoon kunt praten en die niet te belastend zijn voor je rug. Dit kan aangevuld worden met rek-, ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Als je tot nu toe weinig beweegt, begin dan rustig. Kies voor lichte activiteiten, zoals rustig wandelen of fietsen op een hometrainer met een lichte weerstand. Voor je gezondheid is het voldoende om dagelijks een half uur matig intensief te bewegen. Aan te bevelen activiteiten zijn: wandelen, fietsen, golf en dansen. Afhankelijk van je conditie begin je met een aantal minuten per dag en vervolgens bouw je de inspanning geleidelijk op naar minimaal dertig minuten per dag. Die dertig minuten hoeven niet achter elkaar te zijn, maar mogen ook bestaan uit drie keer tien minuten of twee keer een kwartier.

Denk ook eens aan het inbouwen van beweegactiviteiten in het dagelijks leven: neem de trap in plaats van de lift, loop naar de brievenbus, stap een halte eerder uit met de bus etc. Ook klussen in huis, tuinieren en huishoudelijke activiteiten zijn beweegvormen.

Een aantal adviezen:

  • Zorg voor een goede houding en blijf niet te lang in dezelfde houding zitten of staan. Beweeg regelmatig je schouders naar achteren en strek het bovenste deel van je rug.
  • Blijf in beweging, bijvoorbeeld door te fietsen, te zwemmen of te wandelen. Fiets wel rechtop, dus liever niet racefietsen.
  • Doe als het mogelijk is een sport, bijvoorbeeld: badminton, tennis, volleybal, korfbal of basketbal.
  • Vermijd sporten waarbij je veel of langdurig in een voorover gebogen houding bent, zoals hockey en racefietsen.

Bechterew oefengroepen
Bewegen in groepsverband is leuk en motiverend. Bij Bechterew oefengroepen van reuma- en Bechterew verenigingen kun je sporten en oefenen onder deskundige begeleiding van een therapeut. Deze ziet erop toe dat je je niet te veel, maar ook niet te weinig inspant. Ook leer je een groot aantal verschillende oefeningen die je goed thuis kunt doen als aanvulling op de groepsactiviteiten.

Deelname aan de Bechterew oefengroepen staat alleen open voor mensen met Bechterew. Dit betekent dat je een verklaring moet kunnen overleggen van de reumatoloog, waaruit blijkt dat je inderdaad Bechterew hebt en dat er geen medische bezwaren zijn. Er kunnen namelijk redenen bestaan waarom bepaalde activiteiten afgeraden worden.

Op sportief gebied zijn in het bijzonder badminton, volleybal, langlaufen en zwemmen aan te raden, mits goed geadviseerd en begeleid. Ook andere sporten waarbij je je rug moet strekken zijn geschikt. Voor zwemmen en andere oefeningen in het water wordt aangeraden om gebruik te maken van extra verwarmd zwemwater, liefst met een watertemperatuur van 31 tot 32°C. Bij het zwembad bij je in de buurt kunnen ze je vast vertellen waar en wanneer dat mogelijk is. Bepaal in overleg met je behandelend therapeut en de sportleider wat voor jou de mogelijkheden zijn om op recreatief niveau actief te blijven. Vergeet niet om wel op een andere manier voldoende in beweging te blijven.

Als je let op de ‘spelregels’, dan kunnen de ziekte van Bechterew en sportief bewegen uitstekend samen gaan. Een aantal tips om in beweging te komen en te blijven:

  • Kies een activiteit die je leuk vindt en die bij je past;
  • Beweeg samen met anderen die ongeveer net zo fit zijn als jij: gezellig en motiverend!;
  • Ook bij minder of geen klachten is het belangrijk je oefeningen te blijven doen;
  • Maak gebruik van een stappenteller, dan kun je zien hoeveel je op één dag wandelt. Probeer geleidelijk het aantal stappen met 500 op te voeren tot 10.000 stappen per dag;
  • Verdeel je energie en zorg voor voldoende rust;
  • Ga 3x per dag 20-30 minuten op je buik liggen met je armen gestrekt langs het lichaam. Gebruik daarbij geen kussen en draai je hoofd opzij. Doe dit bijvoorbeeld voor het opstaan, tussen de middag en voor het slapen.

 

Bij complicaties kan worden geadviseerd om bepaalde bewegingsvormen zo weinig mogelijk of anders uit te voeren. Raadpleeg daarom altijd je behandelend fysiotherapeut of reumatoloog als je meer en/of intensiever wilt gaan bewegen. Deze kan je precies vertellen wat je wel en niet kunt doen. Als je aan een bewegingsgroep kunt en wilt deelnemen, is het belangrijk dat je de sportleider vertelt wat de arts/fysiotherapeut je heeft geadviseerd. Zo weet de sportleider precies waar bij jou aandacht aan besteed moet worden.

Aan de digitale sportarts kun je een vraag over stellen over sporten / bewegen in relatie tot jouw chronische aandoening.

Klik om je vraag te stellen aan de digitale sportarts.

Onbeperkt Sportief

Meer informatie te vinden op www.onbeperktsportief.nl

 


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van de sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: