Ik heb een (chronische) hartaandoening en sport / beweeg al

Wat betekent het voor je als je te horen krijgt dat je een chronische hartaandoening hebt? Kan er veilig worden doorgesport, moet het trainingsschema worden aangepast, zijn er aanvullende oefeningen of voorzorgsmaatregelen etc.

  • Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt steeds vaker dat sport en/of bewegen een positieve bijdrage leveren aan het ziekteproces, de levensduur en de kwaliteit van leven. 
  • Ook blijkt uit onderzoek dat lichamelijke inspanning bij mensen met hartziekten een positief effect heeft. Mensen met een coronaire hartziekte die sporten, hebben een betere overlevingskans, daarnaast heeft het sporten een verlagend effect op de bloeddruk en de cholesterol. 

Beschouw hartpijn nooit als iets waar je even door heen moet. Wanneer je tijdens het sporten hartpijn krijgt, stop dan onmiddellijk en raadpleeg een arts.

Een goede warming up is altijd belangrijk maar zeker voor mensen met een hartziekte. De vaten krijgen de kans zich te openen waardoor er voldoende bloed naar het hart stroomt en er geen problemen ontstaan.

De meest geschikte sporten zijn sporten waarbij de conditie wordt opgebouwd, zoals joggen, fietsen of Nordic Walking. Hierbij kun je zelf de intensiteit van de inspanning aanpassen op jouw mogelijkheden. Ook roeien of fitness zijn aan te raden.

Wanneer sporten nog een brug te ver is, is het aannemen van een actieve leefstijl al een goede stap vooruit. Ga bijvoorbeeld vaker lopen of wandelen, of werk eens rustig in de tuin.

Sporten in groepsverband
De hart en vaat groep beweging geeft op hun website een aantal sportorganisaties weer die sporten onder deskundige begeleiding voor mensen met een hartaandoening aanbieden. Neem hier eens een kijkje als je alleen sporten (nog) te spannend vindt.

  • Hartcondities vormen een ernstige bedreiging voor de gezondheid. Bij bepaalde complicaties is het verstandig om even niet te bewegen of op een rustiger tempo te sporten. Het is belangrijk om je goed te laten adviseren door je (behandelend) arts.
  • Kou heeft een vernauwend effect op de vaten, hierdoor kunnen dus klachten als angina ontstaan. Kleed je altijd warm aan of sport tijdens erg koud weer binnen in je eigen huis of in een fitness school.

Ook mensen met een chronische hartaandoening kunnen bij de sportarts terecht. Dat de sportarts er alleen is voor topsporters is een misvatting! Iedereen kan profiteren van de sportspecifieke kennis van de sportarts.

Iedere persoon met een chronische hartaandoening is weer anders. De sportarts kan je adviseren door een gericht programma op te stellen op basis van een sportmedisch onderzoek. Hierdoor kun je op je eigen niveau (blijven) sporten/bewegen en het beste uit jezelf halen! Daarnaast kan de sportarts je ook adviseren welke sport het beste bij jou past.

Aan de digitale sportarts kun je een vraag over stellen over sporten / bewegen in relatie tot jouw chronische aandoening.

Klik om je vraag te stellen aan de digitale sportarts.

 

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van de sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: