Ik heb een (chronische) hartaandoening en wil gaan sporten / bewegen

Wil je graag bewegen of sporten, maar vraag je je af of dit mogelijk is met een chronische hartaandoening? Twijfel je welke activiteiten wel of niet geschikt voor je zijn? Heb je tips nodig of behoefte aan advies van de digitale sportarts? Hierna vind je de informatie die je nodig hebt om op een veilige manier te gaan sporten en bewegen.

Sportief bewegen is ook voor mensen met een chronische hartaandoening een goed idee: het houdt je conditie in stand, je zelfvertrouwen neemt toe en je slaapt beter. Regelmatig bewegen helpt je om je sociale contacten te vergroten en bovendien is de kans groot dat je door te bewegen je beter in je vel voelt zitten.

Starten met bewegen is niet altijd even makkelijk. Het is goed om je te realiseren dat verandering tijd en energie kost. Bedenk van tevoren wat je belangrijk en leuk vindt en hoeveel tijd, inspanning en mogelijk geld de beweegactiviteit je gaat kosten.

Een chronische hartaandoening en sporten en bewegen
Uit onderzoek is gebleken dat lichamelijke inspanning bij mensen met hartziekten een positief effect heeft. Mensen met een coronaire hartziekte (vernauwing/verstopping van de kransslagaders die het hart van bloed voorzien) die sporten, hebben een betere overlevingskans. Bovendien heeft sporten een verlagend effect op de bloeddruk en de cholesterol. Regelmatig bewegen met een matige intensiteit, bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen of joggen, leidt tot verbetering van je uithoudingsvermogen en spierkracht.

De Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen is 30 minuten per dag en dit geldt ook voor mensen met een chronische hartziekte. De frequentie, de duur en de intensiteit moeten geleidelijk worden opgebouwd, zodat je lichaam de mogelijkheid heeft zich aan te passen aan de inspanning. Het beste is om elke dag 30 minuten of meer in beweging te komen. Deze 30 minuten kun je achter elkaar afronden maar je kunt er ook voor kiezen het half uur op te splitsen: bijvoorbeeld 10 minuten bewegen, 10 minuten op de fiets en 10 minuten tuinieren.

Welke bewegingsactiviteiten kan ik doen?
Het meest geschikt zijn sporten waarbij je je conditie kunt opbouwen, zoals joggen, fietsen of Nordic Walking. Bij deze sporten kun je zelf de intensiteit van de inspanning aanpassen op je mogelijkheden. Ook roeien of fitness zijn aan te raden.
Wanneer sporten nog een brug te ver is, is het aannemen van een actievere leefstijl al een goede stap vooruit. Neem eens de trap in plaats van de lift, doe vaker een rondje met de hond of werk eens rustig in de tuin.

Tips voor sporten en bewegen met een chronische hartaandoening
Als je let op de ‘spelregels’, dan kunnen een chronische hartaandoening en sportief bewegen uitstekend samen gaan. Een aantal tips om in beweging te komen en te blijven:

  • Beschouw hartpijn nooit als iets waar je even door heen moet. Wanneer je tijdens het sporten hartpijn krijgt, stop dan onmiddellijk en raadpleeg een arts;
  • Een goede warming-up is altijd belangrijk, maar zeker voor mensen met een hartziekte. De vaten krijgen de kans zich te openen, waardoor er voldoende bloed naar het hart stroomt en er geen problemen ontstaan;
  • Kou heeft een vernauwend effect op de vaten, waardoor klachten als angina kunnen ontstaan. Kleed je dus altijd warm aan of sport als het erg koud is binnen in je eigen huis of in een fitness school;
  • Beweeg samen met anderen die ongeveer net zo fit zijn als jij: leuk en motiverend! Samen sporten is mogelijk ook minder spannend dan sporten in je eentje.

Hartcondities vormen een ernstige bedreiging voor de gezondheid. Daarom is het belangrijk om je goed te laten adviseren door je arts of fysiotherapeut. Bij bepaalde complicaties is het namelijk verstandig om even niet te bewegen of op een rustiger tempo te sporten.
Ook als je niet precies weet welke activiteit wel of niet geschikt is of als je niet eerder aan bewegingsactiviteiten hebt deelgenomen, vraag dan een (sport)arts om advies. Je kunt samen met je arts of fysiotherapeut een plan opstellen waarbij ook rekening gehouden wordt met jouw wensen en mogelijkheden.

 

Aan de digitale sportarts kun je een vraag over stellen over sporten / bewegen in relatie tot jouw chronische aandoening.

Klik om je vraag te stellen aan de digitale sportarts.

Onbeperkt Sportief

Meer informatie te vinden op www.onbeperktsportief.nl

 

 

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van de sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: