Sporten en overgewicht

Een van de belangrijkste groepen mensen voor wie sporten belangrijk is, is voor mensen met overgewicht. Maar wanneer spreekt men van overgewicht?

 

Overgewicht

Wat is overgewicht?

Volgens de officiële definitie is er sprake van overgewicht bij een Body Mass Index (BMI) of Quetelet-index van 25 tot 30. Boven de 30 is er sprake van zwaar overgewicht of Obesitas. De BMI wordt berekend door het lichaamsgewicht (kg) te delen door de lengte in het kwadraat (m2). Een nauwkeuriger manier om te bepalen of er sprake is van overgewicht is door meting van het vetpercentage via de huidplooimeting. Daarbij wordt niet alleen rekening gehouden met lengte en gewicht, maar ook met de daadwerkelijke lichaamssamenstelling, want hoeveel je weegt wordt natuurlijk sterk beïnvloed door je lichaamsbouw en hoeveelheid spiermassa.

Overgewicht is een zeer vervelende aandoening. Niet alleen zitten mensen met overgewicht vaak niet lekker in hun vel, of worden ze gepest of achtergesteld, maar overgewicht, en zeker obesitas, heeft ook zeer nadelige gevolgen voor de gezondheid.

Een van de belangrijkste aan overgewicht gerelateerde aandoeningen is suikerziekte, maar ook hart- en vaatziekten, kanker, en aandoeningen van het bewegingsapparaat zoals artrose komen vaker voor bij overgewicht. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat 5.3% van de totale sterfte in Nederland wordt veroorzaakt door overgewicht.

Nog opmerkelijker is dat bijna 6% van de sterfte in Nederland wordt veroorzaakt door inactiviteit. Dit betekent dat je eigenlijk beter iets te zwaar, maar actief kunt zijn, dan slank en inactief!
Bewegen is nagenoeg het enige middel om blijvend af te kunnen vallen. Recent onderzoek in Amerika heeft uitgewezen dat je minimaal 5 uur per week moet (blijven) bewegen om blijvend 10% af te vallen, waarvan 3 uur intensief, terwijl de nederlandse norm voor gezond bewegen op een half uur per dag matig intensief bewegen ligt.

Beweegtips bij overgewicht

Waar veel onduidelijkheid over bestaat is de intensiteit waarop je moet bewegen om af te vallen. Het is een misverstand dat je door rustige duurtraining het meeste afvalt, omdat dat de vetverbranding zou stimuleren. Uiteindelijk val je af door zoveel mogelijk calorieën te verbranden, en hoe intensiever je sport, hoe meer calorieën je verbuikt. Belangrijk daarbij is wel dat je het sporten voldoende lang vol kunt houden. Ook krachttraining helpt bij afvallen. Veel vet ligt opgeslagen in de spieren en alleen door krachttraining kan je die vetten effectief verbruiken. Daarnaast is het zo dat de hoeveelheid spieren ook de snelheid van de stofwisseling bepaalt, dus hoe meer spieren je hebt, hoe meer je verbrandt, ook in rust!

Voor mensen met overgewicht is het vaak lastig om een sport te vinden die goed bij hun past. Door het gewicht dat zij met zich meedragen worden de gewrichten zwaar belast, en een sport als hardlopen bijvoorbeeld kan al snel leiden tot blessures en gewrichtsklachten. Beter is het om te beginnen met een sport als zwemmen, omdat je in water gewichtsloos bent, en dus geen last hebt van de overtollige kilo’s, maar ook fietsen en wandelen zijn geschikte sporten voor mensen met overgewicht, en hebben als voordeel dat ze in de vrije natuur beoefend kunnen worden. Waar het uiteindelijk om gaat is echter dat je iets doet wat bij je past, en dat je plezier krijgt in bewegen, want alleen met een blijvend actieve leeftstijl behoren de overtollige kilo’s uiteindelijk definitief tot de verleden tijd.

Wat kan de sportarts betekenen voor mensen met overgewicht?

Als je niet precies weet welke activiteit wel of niet geschikt is of als je niet eerder aan bewegingsactiviteiten hebt deelgenomen, vraag dan een (sport)arts om advies.

Stel je vraag aan de digitale sportarts

Aan de digitale sportarts kun je een vraag over stellen over sporten / bewegen in relatie tot overgewicht.

Klik om je vraag te stellen aan de digitale sportarts.

Meer informatie over sporten en bewegen met overgewicht

Kijk voor meer tips over sporten met overgewicht op een van de volgende sites:

Sportarts Jessica Gal

Sportarts Jessica Gal is eigenaar van en sportarts bij SMA Jessica Gal Sportartsen. Bij SMA Jessica Gal Sportartsen kun je o.a. blessureconsulten en sportmedische onderzoeken.

De sportmedische zorg bij Jessica Gal Sportartsen voldoet aan het SCAS-keurmerk. Daarnaast zijn zij lid van de FSMI. Dat wil zeggen dat de zorgverzekeraars (een deel van) de kosten vergoeden vanuit de aanvullende verzekering. Hoeveel precies is afhankelijk van je polisvoorwaarden.

Meer informatie: http://www.jessicagal.nl/.


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: