Ik heb reumatoïde artritis en wil gaan sporten / bewegen

Wil je graag bewegen of sporten, maar vraag je je af of dit mogelijk is met reumatoïde artritis? Twijfel je welke activiteiten wel of niet geschikt voor je zijn? Heb je tips nodig of behoefte aan advies van de digitale sportarts? Hierna vind je de informatie die je nodig hebt om op een veilige manier te gaan sporten en bewegen.

Sportief bewegen is ook voor mensen met reumatoïde artritis een goed idee: het houdt je conditie in stand, je zelfvertrouwen neemt toe en je slaapt beter. Regelmatig bewegen helpt je om je sociale contacten te vergroten en bovendien is de kans groot dat je door te bewegen je beter in je vel voelt zitten.

Starten met bewegen is niet altijd even makkelijk. Het is goed om je te realiseren dat verandering tijd en energie kost. Bedenk van tevoren wat je belangrijk en leuk vindt en hoeveel tijd, inspanning en mogelijk geld de beweegactiviteit je gaat kosten.

Uit onderzoek is gebleken dat door bewegen de functie van een gewricht toeneemt en de pijn afneemt. Kraakbeen werkt als een spons. Bewegen stimuleert het kraakbeen om bepaalde voedingsstoffen als het ware op te zuigen. Beweging helpt zo de voedselvoorziening van het kraakbeen. Dat gewrichten slijten door beweging is dus een misverstand. Bovendien train je door sporten en bewegen ook je spieren, pezen en banden rondom het gewricht; dit zorgt voor stevigheid en stabiliteit.

De Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen is 30 minuten per dag en dit geldt ook voor mensen met reumatoïde artritis. Deze 30 minuten kun je achter elkaar afronden, maar je kunt er ook voor kiezen het half uur op te splitsen: bijvoorbeeld 10 minuten bewegen, 10 minuten op de fiets en 10 minuten tuinieren.

Welke bewegingsactiviteiten kan ik doen?
Er is veel mogelijk voor mensen met reumatoïde artritis, maar omdat het verloop van de ziekte zo wisselend is en de ziekte in diverse gewrichten kan plaats vinden, is een eenduidig advies onmogelijk. Belangrijk is dat de gewrichten niet overbelast raken.
Wanneer de knieën en de heupen zijn aangedaan, kies dan een sport waarbij je je eigen gewicht niet hoeft te dragen, zoals zwemmen of fietsen. Wanneer de nek is aangedaan, is zwemmen minder geschikt; aquagym is daarentegen wel aan te raden.
Belangrijk doel van de sportactiviteiten bij reumatoïde artritis is ontspanning, door bijvoorbeeld yoga of Thai Chi. Een speciale vorm van bewegen is hydrotherapie. Deze therapie combineert verwarmd water met niet-gewichtsdragende oefeningen en ontspanning. Veel ziekenhuizen en fysiotherapeuten bieden deze vorm van bewegen aan voor mensen met gewrichtsproblematiek.

Als je let op de ‘spelregels’, dan kunnen reumatoïde artritis en sportief bewegen uitstekend samen gaan. Een aantal tips om in beweging te komen en te blijven:

  • Kies activiteiten die je leuk vindt en die bij je passen;
  • Voorkom overbelasting, zorg daarom voor een goede warming up en een rustige opbouw van je beweegactiviteiten;
  • Let op het goed uitvoeren van de oefening of de sport. Vraag aan je begeleider of medesporter of ze in het begin even met je mee kunnen kijken, zodat je je lichaam op de juiste manier gebruikt;
  • In een actieve fase van je ziekte is het niet verstandig om te sporten, houd dan even rust. Helemaal stil zitten hoeft niet, je kunt ook een klein blokje om lopen of eens voorzichtig de trap nemen in plaats van de lift;
  • Heb je pijn en stijfheid binnen 24 uur na het sporten? Beweeg dan de volgende keer wat korter en minder intensief;
  • Sporten lijkt tegenstrijdig bij pijn in de gewrichten en vermoeidheid, maar door sporten neemt de pijn af, probeer door te zetten.

Vertel je arts altijd dat je gaat sporten. Ook als je niet precies weet welke activiteit wel of niet geschikt is of als je niet eerder aan bewegingsactiviteiten hebt deelgenomen, vraag dan een (sport)arts om advies. Je kunt samen met je arts, huisarts of fysiotherapeut een plan opstellen, waarbij ook rekening gehouden wordt met jouw wensen en mogelijkheden.

Aan de digitale sportarts kun je een vraag stellen over sporten / bewegen in relatie tot jouw chronische aandoening.

Klik om je vraag te stellen aan de digitale sportarts.

Onbeperkt Sportief

Meer informatie te vinden op www.onbeperktsportief.nl

 


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van de sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: