Osgood Schlatter

Osgood Schlatter in het kort

  • Osgood Schlatter is een ontsteking van de aanhechting van de kniepees op het scheenbeen ter hoogte van de groeischijf.
  • Komt geregeld voor bij kinderen in de groei die hardloop- en springsporten beoefenen.
  • Met aanpassing van de belasting en “uitgroeien”gaan de klachten weer over.

Wat is Osgood Schlatter?

Osgood Schlatter is een pijnlijke ontsteking van de aanhechting van de kniepees op het scheenbeen bij kinderen in de groei.

Hoe vaak komt Osgood Schlatter voor?

Osgood Schlatter komt meer voor bij jongens dan bij meisjes. Osgood Schlatter komt vaak voor bij jongens tussen de 10 en 15 jaar en bij meisjes tussen de 8 en 12 jaar.

Bij welke sporten komt het voor?

Sporten met veel springen en sprintjes trekken, zoals voetbal en volleybal kunnen de klachten die bij Osgood Schlatter horen sneller uitlokken.

Verschijnselen van Osgood Schlatter

Osgood Schlatter is een pijnlijke plek met veelal een zwelling (deze is soms warm) vlak onder de knie op het scheenbeen. Soms komt dit voor bij beide de knieën. Activiteiten als springen, rennen en traplopen verergeren de pijnklachten. Vaak zakt de pijn in de uren na het sporten snel af.

Hoe kan Osgood Schlatter vastgesteld worden?

Een (sport)arts kan met het verhaal en lichamelijk onderzoek de diagnose de ziekte Osgood Schlatter stellen. Aanvullend kan men kiezen om een röntgenfoto of echo te maken van de knie, maar dit is zelden nodig. In een vroeg stadium kan aantasting van de aanhechting van de knieschijfpees gezien worden. Op deze plek kan in een later stadium een los stukje bot of een vergroeiing aan het scheenbeen gezien worden. Als de blessure genezen is, en de pees niet meer ontstoken is, kan deze benige zwelling de rest van het leven zichtbaar blijven. Dit kan dan nog wel last geven bij knielen of druk op deze zwelling.

Hoe ontstaat Osgood Schlatter?

Osgood Schlatter kan ontstaan door veranderingen aan het bot en pezen in de groei. Met name bij een groeispurt kunnen veelvuldig rennen en springen Osgood Schlatter uitlokken. Vooral bij deze activiteiten komt er veel kracht op de aanhechting van de knieschijfpees op het scheenbeen.

Risicofactoren, wat draagt bij dat je de blessure oploopt?

Het beoefenen van sporten waarbij veel belasting op de knieën is, zoals rennen en springen, zijn risicofactoren voor het oplopen van Osgood Schlatter.
Jongens tussen de 10 en 15 jaar en meisjes tussen de 8 en 12 jaar die in hun groeispurt zitten lopen het grootste risico.

Wel of niet doorgaan met sporten bij Osgood Schlatter?

Het advies is om bij Osgood Schlatter de sportactiviteiten aan te passen of soms zelfs even te stoppen. Met name het rennen en springen zal beperkt moeten worden om de blessure tot rust te laten komen. Vaak nemen de klachten in enkele weken (tot maanden) af en kan het sporten daarna rustig weer opgebouwd worden. Maar bij sommigen houden de klachten wel maanden tot soms jaren aan.

Wat kan ik zelf doen bij Osgood Schlatter?

Trainingsaanpassingen

Ontlast de peesaanhechting door de sportactiviteiten aan te passen of door te stoppen. Hierbij moet vooral springen en sprinten vermeden worden.

Zelfbehandeling

Naast het aanpassen van de sportactiviteiten kan op momenten van pijn de zwelling gekoeld worden met ijs. Het rekken van de bovenbeenspieren en hamstrings kan ook verlichting geven.

Bij voorkeur wordt er geen gebruik gemaakt van een ontstekingsremmende pijnstiller (NSAID) zoals Ibuprofen of diclofenac. Incidenteel kan een paracetamol tegen de pijn worden genomen. Raadpleeg bij noodzaak tot langdurig gebruik van pijn- en ontstekingsremmende medicijnen eerst een (sport)arts.

Oefeningen

Een (sport)fysiotherapeut kan helpen met oefeningen om de knieschijfpees en bijbehorende bovenbeenspieren sterker te maken.

Behandelbeleid bij Osgood Schlatter

Door de rust zal de ontsteking van de peesaanhechting afnemen. In de meeste gevallen nemen de klachten binnen 6 tot 8 weken af . Door de oefeningen van de (sport)fysiotherapeut wordt de kracht van de pees, en de bijbehorende bovenbeenspieren, weer opgebouwd om het risico op terugkeren van de klachten te verminderen.

Criteria hervatting

Bij een wedstrijd is het vaak moeilijk om niet volledig mee te mogen doen, maar indien mogelijk moet toch geprobeerd worden om een gedeelte van de wedstrijd mee te doen; bijvoorbeeld een halve wedstrijd of 2 maal een kwartier. De pijnklachten moeten vrij vlot (enkele uren) na een belasting fors minder zijn of helemaal verdwenen zijn. Trainingen kunnen in aangepaste vorm, met minder springen, sprinten en knielen al eerder gestart worden. De klachten moeten wel eerst flink afgenomen zijn, voordat trainingen herstart kunnen worden.

Voorkomen van Osgood Schlatter

Het is belangrijk na Osgood Schlatter te hebben gehad de duur, kracht en belasting rustig op te bouwen. De toename van het aantal trainingen of de trainingintensiteit dient altijd opbouwend te gebeuren, waarbij vooral de explosieve kracht op de knieën een gevaar vormt voor een terugkeer van Osgood Schlatter.  

Willemijn Diemer, basisarts & Valentijn Rutgers, sportarts

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: