Voorbereiden op het nieuwe seizoen vanaf de bank

Nu de zomer voor de meesten van ons officieel begonnen is staat sport in het teken van rust. Of te wel; de zomerstop is voor veel sporten aangebroken. In de zomer zul je wellicht niet veel aandacht besteden aan (fysieke) training. Vanwege de verminderde fysieke inspanning en aandacht aan sport zullen veel sporters aan het begin van een nieuw seizoen wat opstartproblemen hebben. Om te voor komen dat je stroef aan het nieuwe seizoen begint kunnen de volgende tips je helpen om zowel mentaal als fysiek een doorstart te kunnen maken.

Evaluatie

Het begin van de zomer is een mooi moment om terug te blikken op afgelopen seizoen. Evaluatie van het afgelopen seizoen is van belang om inzicht te krijgen in leermomenten en op basis hiervan doelen te stellen na de zomer. Daarnaast is het een mooi moment om het seizoen emotioneel af te sluiten en hoogtepunten nog eens te herbeleven.

Om te weten welke doelen je kan gaan stellen voor het komende seizoen kun je het beste nagaan wat jouw hoogte- en dieptepunten zijn geweest van het afgelopen seizoen. Op deze manier krijg je inzicht in je eigen sterktes en zwaktes. De volgende vragen kun je aan jezelf stellen:

  • Heb ik mijn hoofddoelen van het afgelopen seizoen behaald?
  • Welke wel en welke niet?
  • Hoe komt het dat ik sommige doelen wel en andere niet heb behaald?
  • Wat zijn mijn leerpunten?

Probeer de antwoorden kort en bondig op te schrijven en probeer tot de kern te komen. Deze leerpunten kan je vervolgens gebruiken bij het stellen van nieuwe doelen voor het aankomende seizoen.

Probeer hierbij zowel korte als lange termijn doelen op te schrijven, waarbij het behalen van de korte termijn doelen je zal helpen de doelen op de lange termijn ook te behalen.
Je kunt onderscheid maken tussen procesdoelen en uitkomstdoelen. Procesdoelen zijn gericht op de uitvoering van een beweging of activiteit, bijvoorbeeld het verbeteren van de opgooi van een tennisservice. Uitkomstdoelen zijn gericht op het bereiken van een prestatie of resultaat, bijvoorbeeld een pr verbeteren of hoger eindigen in een ranking. Het stellen en behalen van procesdoelen zal bijdragen aan het bereiken van uitkomstdoelen, een betere service zal immers zorgen voor betere prestaties tijdens wedstrijden.

Belangrijk bij het opstellen van doelen is dat je gemotiveerd bent om deze doelen te gaan halen. Motivatie is namelijk een van de belangrijkste voorspellers voor het behalen van doelen en zorgen dat je zin hebt de doelen te gaan behalen. Om dit te bereiken kun je de doelen opstellen aan de hand van het SMART principe. Stel jezelf hiervoor bij het opstellen van doelen de volgende vragen:

1. Heb ik specifiek en op detailniveau omschreven wat ik wil bereiken? Ben ik geen belangrijke onderdelen vergeten van mijn doel?
2. Kan ik meten of ik mijn doel bereikt hebt? Of te wel: kan ik precies nagaan of ik het doel gehaald heb? (door bijvoorbeeld tijd, afstand, percentages, beelden, statistieken, etc.)
3. Daagt dit doel mij uit? Inspireert het me en ben ik gemotiveerd het doel echt na te streven?
4. Is het doel haalbaar? Bereik ik dit doel met mijn normale techniek? (Of kan het doel alleen bereikt worden als ik alles perfect uitvoer? )
5. Ligt mijn doel in het heden? En weet ik wanneer ik mijn doel behaald wil hebben?
De doelen zijn dan Specifiek, Meetbaar, Aantrekkelijk, Realistisch en Tijdgebonden, of te wel SMART.

Visualisatie

Om tijdens de zomer nog bezig te zijn met je sport kun je bijvoorbeeld je conditie op peil door te gaan hardlopen. Lastiger is het trainen van technische vaardigheden zoals het nemen van een vrije trap of vrije worp. Een manier waarop dit wel zou kunnen is door te visualiseren. Door een beweging in gedachten herhaaldelijk af te spelen wordt het een bekende beweging voor niet alleen je spieren maar ook je brein. Hoe vaker de beweging in gedachten afgespeeld wordt, hoe beter bekend het lichaam ermee wordt. Hierdoor is het makkelijker de beweging uit te voeren, in gedachten en in het echt. Bij visualisatie is het van belang om niet alleen de beweging voor je te zien maar ook van binnen te voelen, te horen hoe het klinkt en eventueel te ruiken hoe het ruikt. Door gebruik te maken van zoveel mogelijk zintuigen wordt de visualisatie steeds echter en werkt het beter. Wetenschappelijk onderzoek naar visualisatie wijst uit dat het visualiseren van bewegingen een positief effect heeft op spieren en prestatie.

Oefening visualisatie
Neem de tijd om rustig ergens te gaan zitten en ontspan. Ga vervolgens met je gedachten naar het trainingsveld toe waar je een technische vaardigheid gaat trainen. Eenmaal aangekomen op het trainingsveld neem je de omgeving goed in je op en voel je met je hand over de baan of het veld, bedenk wat je voelt, ruikt, ziet en hoort. Loop hierna naar de goede plek op het veld en bereid je voor op de beweging. Dan neem je de vrije trap of worp zoals je ook tijdens trainingen doet. Voel hoe dit in je lichaam aanvoelt en probeer de situatie voor je te zien vanuit je eigen perspectief. Visualiseer de beweging in normale snelheid en herhaal de beweging ongeveer tien keer. Het beste effect krijg je als je minstens een aantal keer per week aan visualisatie doet. Op deze manier kan je fysiek trainen aan je conditie en mentaal trainen aan je techniek.

Met deze tips zul je de zomer genoeg aandacht besteden aan je sport, zonder dat het te veel energie kost. Hierdoor zal jij in september klaar zijn voor het nieuwe seizoen!

Door: Florence Brugmans en Yara van Gendt

Master sport- en prestatiepsychologie
Aspirant-lid VSPN

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van dit artikel dan kun je deze sturen naar info@vspn.nl

 


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: