Griep en verkoudheid

Bijna iedereen heeft het weleens meegemaakt. Lig je net lekker op schema met je trainingen en lonkt het voorjaar, word je verkouden of krijg je de griep. Wat nu? Had je dit kunnen voorkomen, mag je trainen, hoe lang moet je rusten? In dit artikel wordt hier verder op ingegaan.

Verkoudheid

De gemiddelde gezonde wielrenner is ongeveer 1 tot 2 keer per jaar verkouden. Verkoudheid is het gevolg van een virusinfectie en gaat gepaard met de bij iedereen bekende verschijnselen van niezen en snotneuzen. Het infectieproces zelf blijft beperkt tot de slijmvliezen van de bovenste luchtwegen (neus en keel). Er is dus geen koorts, geen spierpijn en na 2-3 dagen zet verbetering in.

Griep

In geval van griep is er ook sprake van een virusinfectie. Echter de infectie blijft nu niet beperkt tot de slijmvliezen. Het gehele lichaam raakt  door een virus geïnfecteerd. Hierdoor  is er sprake van spierpijn, slapte- en ziektegevoel en koorts. Bij een griepinfectie zal herstel in de meeste gevallen na ongeveer 1 week gaan intreden. Omdat verkoudsheidsvirussen en griepvirussen continu veranderen, steken elk jaar nieuwe types de kop op.

Kan een verkoudheid/griep worden voorkomen?

Er kunnen preventieve maatregelen worden genomen tegen een verkoudheid/griep. Hiermee kan het risico op een virusinfectie worden verminderd maar niet volledig worden weggenomen. Preventieve maatregelen tegen verkoudheid/griep zijn vooral hygiënisch:

  • Hand voor de mond bij niezen
  • Handen wassen
  • Voorzichtigheid bij grotere groepen mensen in kleinere benauwde en slecht geventileerde ruimtes
  • Daarnaast is er de mogelijkheid tot vaccinaties tegen nieuwe griepvirussen. Elk jaar wordt dit bij risicogroepen gedaan. Daarnaast zijn artsen in staat om dit risico ook individueel te kunnen inschatten.

hoe worden Virusinfecties behandeld?

Rust is voldoende. Ons lichaam bezit namelijk krachtige afweermechanismes om het virus zelfstandig te overwinnen. Antibiotica zal de genezing niet sneller kunnen laten verlopen, omdat antibiotica werken tegen bacteriënn en niet tegen virussen. In een minderheid van de gevallen worden deze antibiotica toch gegeven. Niet omdat het werkzaam is tegen het virus zelf, maar bedoeld om infecties met bacteriën te bestrijden. De kans op bacteriële infecties is bijvoorbeeld bij mensen met een chronische bronchitis of astma groter en maakt het verloop langduriger en soms ook ernstiger.

Waarom is sporten bij koorts verboden?

Als regel geldt dat je nooit mag wielrennen of sporten bij koorts. Er is sprake van koorts bij een lichaamstemperatuur boven de 38 graden Celsius. De reden achter deze strenge regel is tweeledig. In de eerste plaats is het goed mogelijk dat de hartspier betrokken is bij het ziekte proces, myocarditis genaamd. Belasting van de geïnfecteerde hartspier door te gaan fietsen kan ernstige schade aan de hartspier of zelfs dodelijke ritmestoornissen opleveren. Daarnaast is het – ook als er geen sprake is van een myocarditis – zinloos omdat je beduidend minder presteert, je niet goed trainbaar bent en je ziekte langer zal gaan duren. Er zijn vele manieren om de lichaamstemperatuur te meten. De meest betrouwbaar is de methode met een thermometer (rectaal). 

Wanneer kan de training worden hervat?

Bij verkoudheden kan doortrainen of zelfs wedstrijden rijden niet zoveel kwaad (mits geen koorts dus!!). Na een koortsperiode mag je de training hervatten zodra je helemaal koortsvrij bent. Als stelregel kun je gebruiken als de koortsperiode bijvoorbeeld 4 dagen bedroeg dat vervolgens nog 4 dagen gewacht moet worden alvorens weer rustig te gaan sporten. Natuurlijk ben je er tijdens je ziekte niet bepaald beter op geworden. De achterstand die je hebt opgelopen is echter relatief snel ingelopen als je het geduld kunt opbrengen om de trainingsarbeid geleidelijk uit te breiden. De eerste 1 tot 3 weken na een koortsperiode is het dan ook zaak om trainingen extra zorgvuldig te plannen en goed bij te houden hoe de trainingen zijn verlopen en dit bij te houden in je logboek.

Wel of niet trainen bij een verkoudheid?

Een hulpmiddel kan de ‘nek check’ zijn. Heb je geen koorts en zitten je klachten boven de nek (verstopte neus, keelpijn ed) dan is een korte, rustige training prima. Zitten de klachten ook lager dan de nek, dan is een dagje rust voorgeschreven. Ga je toch trainen, dan vertraag je het herstel en verhoog je de kans overtraind te raken.

Wielerland Magazine

www.wielerland.nl

 

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van de sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: