• Snel herstel met onze oefeningen
  • Trainingsprogramma’s op maat
  • Betrouwbare informatie van de sportzorgprofessional

Wat is het

Het meest voorkomende hockeyletsel, maar liefst 10% van de gevallen, is de enkelverzwikking. Bij een verzwikking rekken de banden rondom het gewricht uit, of scheuren. Het zenuwweefsel en het kraakbeen aan de binnenzijde van je enkel kunnen dan, door compressie, beschadigd raken.
Drie banden vormen samen met een aantal banden aan de binnenkant van de enkel het gewrichtskapsel.

We delen de enkelverstuiking in drie graden in, oplopend naar ernst.

Graad 1:

  • Lichte oprekking en een kleine scheuring van hooguit 1 gewrichtsband (meestal band nummer 1).
  • Deskundige hulp is niet echt nodig.


Graad 2:

  • Twee banden zijn zo ingescheurd dat er teveel speling in het gewricht ontstaat (meestal nummers 1 en 2).
  • We raden je aan een deskundige te halen.


Graad 3:

  • De schade is zo groot dat het enkelgewricht volledig instabiel is, alledrie de banden zijn af- of ingescheurd. Deskundige hulp is echt nodig.
  • Een verzwikking gaat (vaak) gepaard met:
    - zwelling
    - (blauwe) verkleuring
    - pijn
    - belemmering bij het strekken en/of buigen van het enkelgewricht


Voorkomen

  • Goede, steunende schoenen verkleinen de kans op een enkelblessure. Kijk op www.voorkomblessures.nl voor de functies van een goede hockeyschoen.
  • Zorg voor een goede conditie door 1 à 2 keer per week te gaan fietsen en/of hardlopen.
    Begin altijd met een warming-up en eindig altijd met een cooling-down.
  • Een brace of het tapen van gewrichten kan blessures voorkomen. Bij tapen worden er zodanig stroken tape aangelegd, dat de gewrichtsbanden extra steun krijgen. Een brace heeft hetzelfde effect.
  • We raden je aan minimaal één seizoen beschermd te sporten en het is wetenschappelijk bewezen dat het dragen van tape of een brace de kans op herhaling vermindert.
  • Van het dragen van tape of brace krijg je géén slappe spieren.
  • Volledig herstel is de beste methode om herhaling te voorkomen. Revalidatie- en aangepaste trainingen bevorderen dit herstel. Sportmedische Instellingen (SMI) en Sport Geneeskundige Afdelingen (SGA) kunnen jou en je begeleider daar uitstekend bij helpen.


Oefeningen

Kijk links in het video-overzicht en bekijk de enkeloefeningen om een volgen letsel te voorkomen.

Zoek een sportzorgprofessional