• Snel herstel met onze oefeningen
  • Trainingsprogramma’s op maat
  • Betrouwbare informatie van de sportzorgprofessional

Looptechniek

Een verkeerde looptechniek kan bijdragen aan het ontstaan van een blessure.  Daarnaast draagt een goede looptechniek bij aan een betere loopefficiëntie.

Met de juiste houding en aandacht kun je ontspannen leren lopen . Door tijdens het lopen je steeds op één of twee aandachtspunten te richten, kun je je looptechniek verbeteren. Nu geldt niet voor iedereen dezelfde optimale looptechniek omdat wij immers allemaal verschillen in bouw, ontwikkeling e.d., maar er zijn wel elementen die een efficiënte, minder belastende loop bij veel mensen ten goede komen:

  1. Strek je goed op
    Strekking van je lichaam door je kruin omhoog te brengen en je heupen wat naar voren te duwen zorgt voor activering van de rompspieren en haalt druk van de gewrichten. Hierdoor worden tevens de beenspieren minder ‘schokkend’ belast.
  2. Vlak je rug af
    Veel lopers trekken hun rug hol bij het lopen, waarbij tevens de schouders naar achteren worden vastgezet. Maak de belasting op je rug en schouders minder door je rug wat af te vlakken.
  3. Houd je schouders laag
    Wanneer je bij het schommelen van je armen je handen ter hoogte van je heupen houdt, blijven je schouders laag en ontspannen.
  4. Hel iets voorover
    Door iets voorover te hellen vanuit de enkels bij het lopen, kost het lopen minder afzetkracht. De voeten kunnen zo tevens beter ontspannen blijven bij het lopen, waardoor er ook minder spanning op de schenen ontstaat. 
  5. Voetplaatsing onder het lichaam
    Door de vlakke voet onder het lichaam te plaatsen, is er minder schokbelasting dan bij een haklanding en minder spanning op de onderbeenspieren dan bij een voorvoetlanding.

Laat je loopstijl zo mogelijk controleren door een specialist (trainer, sportfysiotherapeut of sportarts).

 

 

 

 

        

Zoek een sportzorgprofessional