Ik heb het chronisch vermoeidheid syndroom en wil gaan sporten / bewegen

Wil je graag bewegen of sporten, maar vraag je je af of dit mogelijk is met het chronisch vermoeidheid syndroom? Twijfel je welke activiteiten wel of niet geschikt voor je zijn? Heb je tips nodig of behoefte aan advies van de digitale sportarts? Hierna vind je de informatie die je nodig hebt om op een veilige manier te gaan sporten en bewegen.

Sportief bewegen is ook voor mensen met het chronisch vermoeidheid syndroom een goed idee: je houdt je uithoudingsvermogen in stand, je zelfvertrouwen neemt toe en je slaapt beter. Regelmatig bewegen helpt je om je sociale contacten te vergroten en bovendien is de kans groot dat je door te bewegen je beter in je vel voelt zitten.

Starten met bewegen is niet altijd even makkelijk. Het is goed om je te realiseren dat verandering tijd en energie kost. Bedenk van tevoren wat je belangrijk en leuk vindt en hoeveel tijd, inspanning en mogelijk geld de beweegactiviteit je gaat kosten.

 

Ondanks dat chronisch vermoeid zijn en sporten misschien moeilijk samen gaan, is het ook voor mensen met dit syndroom belangrijk om te bewegen. Uit onderzoeken blijkt dat er geen negatieve effecten zijn op de ziekte na bewegen.

De Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen is 30 minuten per dag en dit geldt ook voor mensen met het chronisch vermoeidheid syndroom. Deze 30 minuten kun je in een keer achter elkaar uitvoeren, maar je kunt het half uur ook opsplitsen in 15 minuten bewegen, 10 minuten tuinieren en 5 minuten op de fiets. Als je net begint, is het verstandig om rustig aan te doen en de duur langzaam op te bouwen tot aan de 30 minuten. Zeker bij het chronisch vermoeidheid syndroom is het belangrijk om je grenzen in de gaten te houden. Doe niet teveel tegelijkertijd.

Welke bewegingsactiviteiten kan ik doen?
Je kunt bijvoorbeeld gaan wandelen, fietsen of aquajoggen. Als sporten nog een drempel te ver is, kun je er ook voor kiezen om actiever te gaan leven als je dat nog niet deed. Neem eens de trap in plaats van de lift, pak wat vaker de fiets of loop een langer rondje met de hond.

Als je let op de ‘spelregels’, dan kunnen het chronisch vermoeidheid syndroom  en sportief bewegen uitstekend samen gaan. Een aantal tips om in beweging te komen en te blijven:

Kies een activiteit die past binnen je mogelijkheden en die je leuk vindt;

  • Bouw het sporten rustig op, zodat je lichaam kan wennen aan de inspanning die het moet doen;
  • Vermoeidheid en lichte spierpijn na het sporten is normaal, zeker in het begin. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan, maar richt je op de positieve effecten van het sporten, zoals een goed humeur of een betere nachtrust;
  • Als je in een groep sport, vertel dan je begeleider of medesporters over je aandoening, dit voorkomt misverstanden als je een korte pauze moet nemen;
  • Bij twijfel: raadpleeg altijd je arts of fysiotherapeut.

Iedere patiënt met het chronisch vermoeidheid syndroom is weer anders, dus een eenduidig advies is niet te geven. Vertel je arts altijd dat je gaat sporten, zodat hij kan helpen bij het maken van de juiste sportkeuze. Ook als je niet precies weet welke activiteit wel of niet geschikt is of als je niet eerder aan bewegingsactiviteiten hebt deelgenomen, vraag dan een (sport)arts om advies. Je kunt samen met je arts of fysiotherapeut een plan opstellen waarbij rekening gehouden wordt met jouw wensen en mogelijkheden.

Onbeperkt Sportief

Meer informatie te vinden op www.onbeperktsportief.nl

 

 

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van de sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: