'Tijdsperspectief en Sporten' - Hoe krijgen gezondheidscampagnes meer invloed op het sportgedrag?
Voldoende sporten heeft vele gezondheidsvoordelen op zowel fysiek, cognitief, en geestelijk vlak. Uit veel studies blijkt echter ook dat een groot deel van de Nederlandse bevolking onvoldoende sport en het aantal mensen met overgewicht neemt in Nederland nog ieder jaar toe. Eveneens blijken gezondheidscampagnes niet altijd het beoogde positieve effect te hebben op daadwerkelijk sportgedrag. Dit roept de noodzaak op om op systematische wijze te onderzoeken hoe we (persoonlijke redenen om te) sporten kunnen bevorderen in een gezondere richting.

Voldoende sporten heeft vele gezondheidsvoordelen op zowel fysiek, cognitief, en geestelijk vlak. Uit veel studies blijkt echter ook dat een groot deel van de Nederlandse bevolking onvoldoende sport en het aantal mensen met overgewicht neemt in Nederland nog ieder jaar toe. Eveneens blijken gezondheidscampagnes niet altijd het beoogde positieve effect te hebben op daadwerkelijk sportgedrag. Dit roept de noodzaak op om op systematische wijze te onderzoeken hoe we (persoonlijke redenen om te) sporten kunnen bevorderen in een gezondere richting. Hierdoor kunnen in de toekomst effectievere sportinterventies ontworpen worden, waardoor lichamelijke inactiviteit onder de Nederlandse bevolking gereduceerd kan worden.
De meest aangewezen weg hiervoor is om te bestuderen welk type sportboodschappen mensen het meest aanspreekt en overtuigt om meer te gaan sporten.
In samenwerking met onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, nodigen wij u dan ook uit om deel te nemen aan dergelijk onderzoek.
In het huidige onderzoek wordt u gevraagd een aantal stellingen met betrekking tot sportgedrag te beantwoorden. Vervolgens wordt u verzocht een korte tekst te lezen en/of te schrijven. Als laatste krijgt u wederom een paar korte stellingen voorgelegd rondom sportgedrag.
De totale duur van het onderzoek is zo’n 15-20 minuten. De studie is gebaseerd op voorgaand wetenschappelijk onderzoek naar sportmotivaties en is goedgekeurd door de ethische commissie van de Faculteit der Maatschappijwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door ASCoR (Amsterdam School of Communication Research), een van de meest toonaangevende instituten op communicatiegebied in de wereld. Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar het informatieblad.
Onder de deelnemers worden 10 gift cards ter waarde van 10 euro verloot. Deelnemers kunnen, indien gewenst, ook de beschikking krijgen over de uiteindelijke onderzoeksrapportage.