Nieuw op Sportzorg.nl: informatie over fitness, pilates, spinning en zumba

Nieuw op Sportzorg.nl: informatie over fitness, pilates, spinning en zumba

15 april 2011

Fitness in top-3 blessures

Fitness is populair in Nederland. Jaarlijks wordt door 3,1 miljoen mensen in Nederland fitness beoefend. Van de mensen die aan fitness doen is 63 procent vrouw en 37 procent man. De sport is vooral populair in de leeftijdsgroep 18-34 jaar.

Hoewel de kans op blessures vrij klein is, leidt de grote deelname toch tot een groot aantal blessures. Jaarlijks lopen fitnessbeoefenaren in Nederland in totaal 370.000 blessures op, waarvan er 150.000 medisch behandeld worden. Wat betreft het aantal blessures komt fitness daarmee op een derde plaats na veldvoetbal en hardlopen!

Vanaf heden vindt u op Sportzorg.nl meer informatie over blessures bij fitness.

Wist u bijvoorbeeld dat...

  • fitness u weerbaar maakt tegen allerlei ziektes? Een goede conditie kan hartziekten, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, diabetes type 2, artritis en osteoporose helpen voorkomen.
  • 41% van de fitnessblessures geleidelijk ontstaat? Dit is een veel hoger percentage dan bij andere sporten. 59% van de fitnessblessures ontstaat plotseling. 39% is een herhaling van een oude blessure.
  • zaken zoals foutieve uitvoering, vermoeidheid, ontbreken van een goede warming-up een rol spelen bij het ontstaan van fitnessblessures?


Lees meer over fitnessblessures.

  • Tip: via gerelateerde artikelen onderaan de pagina van fitness kunt u meer artikelen raadplegen over dit onderwerp;
  • Tip: u kunt vanaf heden heel eenvoudig artikelen delen met uw vrienden via sociale netwerken zoals Twitter. Hoe? Klik rechtsboven een artikel op het'+ icoontje'. Zie:


Daarnaast is vanaf heden ook informatie te lezen over spinning en zumba.

Blessures bij fitness voorkomen?

Fitnessblessures zijn te voorkomen als je van tevoren actie onderneemt:
1. Voer alle oefeningen op de juiste manier uit. Vraag je fitnessinstructeur om begeleiding.
2. Stel je trainingsprogramma af op je eigen situatie en fitheid.
3. Start je training met een goede warming-up.
4. Draag passende aerobicsschoenen in groepslessen zoals bodypump en aerobics.

Meer informatie over het voorkomen van blessures bij fitness op www.voorkomblessures.nl.

Terug

 

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van de sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: