Zorg er voor dat bewegen een onderdeel wordt van het dagelijks leven in alle levensfases

Zorg er voor dat bewegen een onderdeel wordt van het dagelijks leven in alle levensfases

19 mei 2017

Zes van de tien mensen in de Eurpose Unie van 15 jaar en ouder sporten niet of nauwelijks. Elk jaar zorgt fysieke inactiviteit voor ongeveer 1 miljoen sterfgevallen.
Aanbevelingen van het World Health Organisation (WHO) voor matige tot intensieve fysieke activiteit zijn:

  • Volwassennen: 150 minuten per week
  • Kinderen: 60 minuten per dag

Om een aantal praktische tips te geven heeft het WHO een infographic ontwikkeld met een aantal praktische tips.
De vertaling van deze tips lees je onderstaand

Thuis

  • Intensief schoonmaken telt mee in de dagelijkse lichamelijke activiteit.
  • Probeer op één been te staan en evenwicht te behouden of stretchen tijdens het TV kijken of tandenpoetsen.
  • Tuinieren is een goede manier om lichamelijk actief te zijn.

Op school

  • Lichamelijke activiteit kan de concentratie van kinderen verbeteren.
  • Veilige fietspaden en wandelpaden naar school is in het voordeel van zowel kinderen als ouders.
  • Naschoolse activiteiten zoals georganiseerd sporten en speeltuinen geven kinderen mogelijkheden om actief te zijn.

Op het werk

  • Lichamelijke activiteit op het werk verbetert de productiviteit.
  • Stap een aantal haltes eerder uit het openbaar vervoer, om wandelend naar de eindbestemming te gaan.
  • Gebruik de trap, niet de lift.

In de samenleving

  • Gemeenschappelijke tuinen verhogen de sociale integratie en lichamelijke activiteit.
  • Geniet van outdoor activiteiten het hele jaar door.
  • Toegang tot groene ruimten, trotoirs en fietsvriendelijke wegen maken lichamelijke activiteiten een onderdeel van het dagelijks leven.

Klik om de infographic te bekijken.

Terug

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: