• Snel herstel met onze oefeningen
  • Trainingsprogramma’s op maat
  • Betrouwbare informatie van de sportzorgprofessional

Ik heb Parkinson en wil gaan sporten / bewegen

Wil je graag bewegen of sporten, maar vraag je je af of dit mogelijk is met Parkinson? Twijfel je welke activiteiten wel of niet geschikt voor je zijn? Heb je tips nodig of behoefte aan advies van de digitale sportarts? Hierna vind je de informatie die je nodig hebt om op een veilige manier te gaan sporten en bewegen.

Sportief bewegen is ook voor mensen met Parkinson een goed idee: het houdt je conditie in stand, je zelfvertrouwen neemt toe en je zult beter slapen. Regelmatig bewegen helpt je om je sociale contacten te vergroten en bovendien is de kans groot dat je door te bewegen je beter in je vel voelt zitten.

Starten met bewegen is niet altijd even makkelijk. Het is goed om je te realiseren dat verandering tijd en energie kost. Bedenk van tevoren wat je belangrijk en leuk vindt en hoeveel tijd, inspanning en mogelijk geld de beweegactiviteit je gaat kosten.

Uit onderzoek is gebleken dat sporten een positief effect heeft op de ziekte van Parkinson. Sporten zou de symptomen van Parkinson kunnen stabiliseren of verminderen en heeft ook invloed op de loopafstand, de cognitieve functies en daarmee de kwaliteit van leven.

De Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen is 30 minuten per dag en dit geldt ook voor mensen met Parkinson. Deze 30 minuten kun je achter elkaar afronden, maar je kunt er ook voor kiezen het half uur op te splitsen: bijvoorbeeld 10 minuten bewegen, 10 minuten op de fiets en 10 minuten tuinieren.

Welke bewegingsactiviteiten kan ik doen?
In principe zijn alle sporten geschikt, maar als je erg last hebt van bewegingstraagheid, dan zijn sporten die snelle bewegingen bevatten minder geschikt. Uit onderzoek blijkt dat ook aquafitness positieve effecten heeft op de ziekte. Bovendien heb je minder kans om je te bezeren tijdens deze activiteit, dus dit is een uitermate geschikte sport. Verder kun je denken aan Nordic Walking, dansen en fietsen; op een hometrainer thuis of in de sportschool.

Als je let op de ‘spelregels’, dan kunnen Parkinson en sportief bewegen uitstekend samen gaan. Een aantal tips om in beweging te komen en te blijven:

  • Als je langere tijd niets hebt gedaan, begin dan rustig: start met 10 minuten bewegen en bouw dit per dag met 1 minuut uit;
  • Kies een sport waarin je plezier hebt, dan houd je het langer vol;
  • Loop jezelf niet voorbij, probeer aan te voelen wat je lichaam aan kan. Teveel inspanning kan resulteren in vermoeidheid, wat mogelijk het plezier in het sporten wegneemt;
  • Een goede warming-up is altijd belangrijk, maar zeker ook voor mensen met Parkinson. De bewegingen gaan niet meer automatisch en daarom is het belangrijk om goed op te warmen, zodat je lijf zich bewust wordt van de bewegingen die gemaakt moeten worden;
  • Als je onder begeleiding of in een groep sport: vertel je begeleider of medesporters altijd over je ziekte.

Vertel je arts altijd dat je gaat sporten. Ook als je niet precies weet welke activiteit wel of niet geschikt is of als je niet eerder aan bewegingsactiviteiten hebt deelgenomen, vraag dan een (sport)arts om advies. Je kunt samen met je arts of fysiotherapeut een plan opstellen, waarbij ook rekening gehouden wordt met jouw wensen en mogelijkheden.

Lees meer over het werk van de sportarts

Vind een sportarts bij jou in de buurt

 

Aan de digitale sportarts kun je een vraag stellen over sporten / bewegen in relatie tot jouw chronische aandoening.

Klik om je vraag te stellen aan de digitale sportarts.

Stichting Special Heroes Nederland

logo-stichting-special-heroes.png

Meer informatie te vinden op Stichting Special Heroes Nederland

Zoek een sportzorgprofessional