Enkelverzwikking of verstuiking

 

Wat te doen bij een enkelverstuiking?

Het zal je niet verbazen dat de enkelblessure een van de blessures is die het meest voorkomt. Bij de meeste enkelblessures gaat het om een verstuiking of verzwikking met bandletsel als gevolg.  Bijna een derde van de sporters heeft last van een oude enkelblessure.

Een acute enkelverstuiking vraagt meteen aandacht vanwege de pijn en zwelling. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit wat je het beste kunt doen als je ‘door je enkel bent gegaan’. Let wel op: voor het stellen van een diagnose, het bepalen van wel of niet sporten, de opbouw en eventuele aanpassing van een oefenprogramma is het verstandig te overleggen met een huisarts, sportfysiotherapeut of sportarts.

Eerste dag van de verstuiking: behandel en belast

Na een verstuiking ontstaat in de meeste gevallen een zwelling en een bloeduitstorting. Let op: de bloeduitstorting kan ook pas na enkele dagen zichtbaar worden. Dit is een teken dat je enkelbanden zijn ingescheurd. Wat dan te doen?

  • Koelen en paracetamol helpen tegen de pijn. Gebruik voor het koelen bij voorkeur koud stromend water of een natte spons. Gebruik je een cold- pack leg deze dan nooit rechtstreeks op je huid, maar doe er altijd een washandje of t-shirt omheen.
  • Leg een drukverband of compressiebrace aan om de enkel te ondersteunen.
  • Geef je enkel rust tot de pijn wat gezakt is.
  • Probeer je enkel zo snel mogelijk weer te belasten door een paar stappen te lopen. Bouw dit rustig op, ga dus niet direct weer sporten.
  • Wanneer je na koelen en 30 tot 60 minuten rust de voet en enkel nog niet kunt belasten is direct advies van een huisarts nodig.
  • Kun je, binnen twee weken de enkel nog steeds niet normaal belasten (dat betekent lopen), laat je dan onderzoeken door een huisarts, sportfysiotherapeut of sportarts.

2-8 weken: belast en bescherm

Wanneer je, binnen twee weken, wel weer goed op je enkel kunt lopen is het verstandig om de belasting rustig op te bouwen. In deze fase is het zaak om je enkel weer normaal te kunnen belasten bij je dagelijkse bezigheden. Wanneer dit goed gaat kun je de enkel verder versterken door balansoefeningen te doen. Wanneer je het weer aandurft om te sporten is het belangrijk je verzwakte enkelbanden te beschermen met een brace of sporttape.

8 weken - 1 jaar

Eindelijk weer lekker sporten. Maar pas op! Je loopt tijdens het sporten zeker nog één jaar lang een dubbel zo hoog risico op een tweede verstuiking. Draag daarom de brace of sporttape gedurende sporten nog een jaar na de verstuiking.

Het dragen van een brace vermindert de kans op herhaling met 80%. Er zijn verschillende soorten braces. Welk type brace goed past bij welke sport vind je terug in de Brace-Keuze wijzer.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zowel een enkelbrace als enkeltape gebruikt kan worden om een volgende enkelverstuiking te voorkomen. Braces bieden (hierbij) de volgende voordelen:

  • Is sneller aan te leggen;
  • Pasvorm is bij te stellen tijdens het sporten;
  • Blijft beter zitten tijdens het sporten;
  • Geeft minder kans op huidirritatie;
  • Is op de lange termijn goedkoper.

Slappe spieren door een brace of enkeltape?

Nee. Dat is echt een fabeltje. Bedenk maar eens hoeveel uur per week je niét sport, maar wel beweegt. Al die tijd gebruik je je spieren gewoon waardoor ze verder herstellen. Bovendien beschermt de brace je verzwakte enkelbanden tijdens het sporten, zodat ze langzaam juist sterker kunnen worden.

Het oefenen van de enkel helpt!

Balansoefeningen zijn effectief om een volgende verstuiking te voorkomen. Oefenen vermindert de kans op een volgende verstuiking met 40%. Op Sportzorg.nl kun je oefeningen bekijken.  Er is ook een app ontwikkeld met daarin de spierversterkende oefeningen. De ‘Versterk je enkel’ app is te downloaden als iOS app of Android app.

De belasting op je enkel tijdens het sporten is uiteraard afhankelijk van de tak van sport die je beoefent. Sporten waarbij je veel moet wenden, draaien en keren en waar externe krachten zoals duels, contact met mede spelers of een bal een rol spelen, vereisen een hoge belastbaarheid van de enkel. Voor deze sporten is het extra van belang de training geleidelijk te hervatten en in de warming-up aandacht te besteden aan spierversterkende oefeningen voor de enkel voor een betere balans, sterkere spieren en uiteindelijk zelfs een betere sportprestatie.

Blijf je toch klachten houden van je enkel neem dan contact op met een sportfysiotherapeut of sportarts.

Kasper Janssen, sportarts

Sinds eind 2016 versterkt Kasper Janssen het team van de afdeling Topsportgeneeskunde in de Gelderse Vallei in Ede. Hij heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in de begeleiding van topsporters in Den Bosch en Amsterdam. Hij was o.a. teamarts van de nationale heren Turnselectie van de KNGU en de SPM Shoeters (eredivisie basketbal). Kasper: "Het was een geweldige ervaring om de spectaculaire ontwikkeling van het turnteam te mogen ondersteunen." Onder leiding van Mitch Fenner en zijn team plaatsten zij zich verrassend voor de Spelen in Rio. Begin 2015 ging Kasper een nieuwe uitdaging aan als prestatiearts voor de Roeibond. Daar kreeg hij de kans zich verder te specialiseren in monitoring van trainingsbelasting en herstel (o.a. slaap). Kasper: "Het was voor mij een droom om als sportarts de roeiselectie te mogen begeleiden." Na een succesvolle Spelen in Rio met de roeiers, en afronding van zijn promotieonderzoek naar de preventie van enkelverstuikingen (VUmc), maakte hij de transfer naar de afdeling Topsportgeneeskunde in Ede. Peter Vergouwen nodigde hem uit zijn team te versterken. Kasper: "Om aan deze unieke topsport afdeling te mogen bijdragen is geweldig!" Kasper Janssen is vanuit de Gelderse Vallei o.a. CTO arts voor de judoka's op Papendal. 


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: