Voeding in het buitenland

In het blog over de sportvoedingspiramide heb je al kunnen lezen dat een goede basis, aangevuld met sportspecifieke voeding, de belangrijkste pijlers zijn voor jouw prestatie. Maar zelfs als je het thuis prima op orde hebt, blijft er altijd nog een uitdaging over: wat doe je als je op reis gaat voor een trainingsstage of een wedstrijd in het buitenland? Een goede voorbereiding is daarbij essentieel. Hieronder vind je belangrijke aandachtspunten.

Check wat je wel en niet mee kunt en mag meenemen

Ga je naar het buitenland en weet je niet goed wat je daar qua producten kunt verwachten? Neem dan altijd wat vertrouwde, lang houdbare producten mee. Denk bijvoorbeeld aan houdbare pakjes melk, havermout, volkoren crackers, jam, pindakaas, je eigen sportrepen, etc. Wees voorzichtig met poeders zoals aanmaak sportdranken. Als je deze niet in de originele verpakking meeneemt, kan dit bij een douanecontrole nog wel eens tot vertragingen leiden. Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat je dierlijke producten, zoals vlees en zuivel, maar ook groente, fruit en noten niet intercontinentaal mag vervoeren. Dus reis je buiten Europa? Check dan via de douane website wat je wel en niet mag meenemen.

Contact je verblijf locatie van te voren

Als je in een hotel verblijft, is het aan te raden van tevoren te informeren welke etenswaren zij serveren en in welke vorm. Is het een buffet of is het à la carte? En welke keuzes kun je dan maken? Op die manier kun je bepalen of je daar verantwoord kunt eten of dat er nadere afstemming noodzakelijk is met de accommodatie en de keuken aldaar. Kun je niet eten of bestellen wat goed is voor jouw prestatie? Vraag dan of er mogelijkheden zijn om het wel te verkrijgen of dat ze het akkoord vinden dat jij zelf de producten aanlevert en zij het klaarmaken. Denk bijvoorbeeld aan zilvervliesrijst of volkoren pasta; producten die niet gangbaar zijn in het buitenland. Vaak is het wat makkelijker om af te stemmen als je in een team verkeerd dan wanneer je als individuele atleet ergens naar toe gaat. Een appartement waar je zelf kunt koken biedt dan soms voordelen ten opzichte van een hotel.

Houd je aan je normale porties

Ben je afhankelijk van buffetten in je hotel of op de sportaccommodatie, houd je dan een beetje in. Buffetten zijn namelijk enorm verleidelijk. Schep geen grotere porties op dan dat je normaal zou doen. Verblijf je ergens een weekend? Dan zal het geen probleem zijn, maar als je dagelijks overeet op een trainingskamp van 3 weken kunnen er aardig wat kilootjes bijkomen. Neem eventueel kleine bordjes als je het moeilijk vindt of neem je voor niet meer dan 1 of 2 keer langs het buffet te gaan.

Kijk uit met streetfood

Een voedselvergiftiging of voedselinfectie is eenvoudig op te lopen. Zeker in warme landen is het risicovol om streetfood te eten. Vermijd producten als rauw vis of rauw vlees, zoals carpaccio. In landen waar het afgeraden wordt om kraanwater te drinken is het belangrijk dat je fruit en groente wast met gekookt (en daarna afgekoeld) water of met mineraalwater. Het is dan ook niet handig om in die landen rauwkost te eten in een restaurant, aangezien dat vaak gewassen wordt met kraanwater. Ook heel belangrijk: deponeer de ijsklontjes die je in een glas krijgt subtiel ergens anders. Deze zijn ook vaak gemaakt van kraanwater.

Samengevat

Uiteraard kun je de risico’s die voeding in het buitenland met zich meebrengen niet volledig voorkomen. Maar een goede voorbereiding kan er wel voor zorgen dat je niet met je handen in het haar zit wat betreft de juiste producten en kan de kans dat je ziek wordt aanzienlijk verkleinen.

VSN

De Vereniging Sportdiëtetiek Nederland (VSN) is een jonge vereniging waarin sportdiëtisten zich verenigd hebben. Het doel van de vereniging is: opleiding, kennisoverdracht, kwaliteitsbewaking en profilering van de sportdiëtetiek. De vereniging neemt deel aan diverse multidisciplinaire overlegorganen op het gebied van de sport(geneeskunde).

Meer informatie via www.sportdietetiek.nl.


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: