Rugpijn bij kinderen: neem klachten serieus

Sportarts Jessica Gal: ‘Als volwassenen over rugpijn klagen kan het een acute oorzaak hebben. De pijn is in de rug geschoten of er is sprake van bijvoorbeeld een hernia. Bij kinderen en jongeren die over rugpijn klagen, is er vaker een structurele oorzaak aan te wijzen.‘

Jessica Gal ziet rugpijnklachten ontstaan bij jongeren die in de puberteit komen, zelden bij heel jonge kinderen. ‘Het kan dan zijn dat er een afwijking aan de wervels is te zien. Scoliose is een bekend voorbeeld waarbij er sprake is van een zijwaartse kromming van de wervelkolom. De meest structurele afwijkingen kunnen doormiddel van röntgenonderzoek worden opgespoord.’

Overbelasting

Een andere oorzaak voor rugpijn bij jongeren is volgens Jessica Gal overbelasting van de rugspieren bij kinderen die veel sporten. De belasting die er op de rug komt te staan is dan te groot in verhouding tot de belastbaarheid van de rompspieren. Zeldzame oorzaken van rugpijn zijn een infectie van de wervelkolom of een tumor. Gelukkig zien we dat maar heel weinig.

Actie ondernemen

  • Neem rugklachten van je kind serieus en ga er snel mee naar een fysiotherapeut of (sport)arts,’ aldus Jessica Gal. ‘Die zal een kind uitgebreid onderzoeken en soms ook foto’s laten maken.
  • Bij een afwijking aan de wervelkolom kunnen ‘houdinggerelateerde’ oefeningen helpen. Dit doet bijvoorbeeld een Mensendieck-therapeut. Wat ook een positief effect kan hebben is om de kracht en stabiliteit van de rug en romp te vergroten. Daarbij kan een fysiotherapeut helpen.
  • Bij een gericht aanpak van scoliose of versterkte kromming van de rug bij kinderen kun je voorkomen dat het erger wordt.
  • Het lijkt of rugpijn bij kinderen vaker voorkomt dan voorheen. Meestal wordt dan gewezen op de zware schooltassen, een verkeerde houding in de schoolbanken of een slechte lichamelijke conditie. Wetenschappelijk bewijs is daarvoor niet geleverd. Er zijn ook deskundigen die beweren dat kinderen tegenwoordig minder fit zijn en daardoor eerder rugklachten krijgen. Ook hier is (nog) geen bewijs an bekend
  • Maar het is wel duidelijk dat een juiste houding en goede fysieke conditie, net als voldoende slaap, een bijdrage leveren aan een gezond lichaam dat in de groei is.

Bron: sportarts Jessica Gal
Kijk voor meer informatie over het werk van de sportarts of een sportarts bij jou in de buurt op: http://www.sportzorg.nl/zoek-een-sportzorgprofessional/sportarts

 


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: