Hardloopschema gemaakt door de sportarts

Naast het feit dat hardlopen gezond, leuk en ontspannend is, vraagt de sport veel van je lichaam. Het bewegingsapparaat wordt erdoor belast en de prestatie vraagt een forse inspanning van de hart- en bloedvaten. Het is dan ook belangrijk dat je op een verantwoorde manier begint met hardlopen. Op deze pagina tref je aantal hardloopschema's aan gemaakt door sportarts Guido Vroemen.

Hardloopschema: van 5 kilometer t/m de marathon

Zie een hardloopschema altijd als leidraad en niet als ‘must’. Na een zware dag op het werk of op een dag met slechte benen moet niet ten koste van alles een bepaalde training worden afgewerkt.  Lees eerst de uitleg voordat je de hardloopschema's raadpleegt. Elk hardloopschema is gemaakt door sporarts Guido Vroemen.

Hardloopschema voor beginnende hardlopers

Uniek aan dit hardloopschema is dat het rekening houdt met pijntjes/blessures van lopers. Veel lopers houden zich aan een hardloopschema. Ook wanneer er pijntjes zijn blijven ze het hardloopschema aanhouden. Het hardloopschema uit het document doet dit niet en geeft eventueel een alternatieve training aan.

Meer tips voor beginnende hardlopers


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: