Oefeningen bij achillespeesklachten: middendeel

Uitleg bij de oefeningen bij achillespeesklachten: middendeel

Wil je oefeningen doen voor aanhechtingsklachten van de Achillespees? Klik dan hier.

Zittend isometrisch kuitspieren aanspannen

Bij aanhechtingsklachten en klachten middendeel.

Startpositie

  • Ga zitten op een stoel.

Actie

  • Druk vanuit je tenen je hiel omhoog. Houd dit vervolgens vast zo lang als aangegeven door de sportzorg professional.

Moeilijkheid

  • Je kunt de oefening ook met een gewicht op je knieën doen.

Excentrische kuitspieroefening 1

Bij klachten middendeel.

Startpositie

  • Plaats je voorvoeten op een verhoging (bijvoorbeeld de rand van een traptrede) en ga op beide tenen staan. Houd je benen volledig gestrekt gedurende de oefening.
  • Houd eventueel de muur of de reling van de trap vast om balans te houden.

Actie

  • Haal het niet-geblesseerde been van de rand af en zak zo ver mogelijk naar beneden met de hak van het geblesseerde been, zodat de Achillespees helemaal op rek komt. Zet daarna het andere been weer bij en ga terug naar de startpositie. Doe de oefeningen langzaam: in 4 seceonden naar beneden, 1 seconde vasthouden en in 1 seconde terug. De oefeningen mogen lichte pijn opwekken.

Moeilijkheid

  • Als de oefeningen eenvoudig gaan, kan de grens worden opgezocht door de oefeningen te verzwaren. Dit kan door een rugzak te dragen met gewichten erin.

Excentrische kuitspieroefening 2

Bij klachten middendeel.

Startpositie

  • Plaats je voorvoeten op een verhoging (bijvoorbeeld de rand van een traptrede) en ga op beide tenen staan. Houd de knieën licht gebogen gedurende de oefening.
  • Houd eventueel de muur of een reling vast om balans te houden.

Actie

  • Haal het niet-geblesseerde been van de rand af en zak zo ver mogelijk naar beneden met de hak van het geblesseerde been, zodat de Achillespees helemaal op rek komt. Houd de knie steeds in dezelfde lichte buigstand gedurende de oefening. Zet daarna het andere been weer bij en ga terug naar de startpositie. Doe de oefeningen langzaam: in 4 seconden naar beneden, 1 seconde vasthouden en in 1 seconde terug. De oefeningen mogen lichte pijn opwekken.

Moeilijkheid

  • Als de oefeningen eenvoudig gaan, kan de grens worden opgezocht door de oefeningen te verzwaren. Dit kan door een rugzak te dragen met gewichten erin.

Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: