Een goede sportschoen voorkomt blessures

Als je veel sport is goed schoeisel belangrijk. Dat geldt voor zowel kinderen als voor volwassenen. Als er iemand bij haar komt met klachten aan de voet, knieën, heupen of rug, vraagt sportarts Jessica Gal altijd of ze hun sportschoenen mee willen nemen.

‘Een schoen geeft veel informatie. Als iemand voeten heeft die de neiging hebben naar binnen te zakken en diegene traint niet op geschikt schoeisel, dan zou dat een oorzaak kunnen zijn van de blessure,’ aldus Jessica Gal.

In het algemeen kun je zeggen dat een goede sportschoen:

  • Een stevige hielkap moet hebben die de hiel goed omsluit;
  • Comfortabel moet zitten;
  • Goed moet aansluiten rond de voet, maar niet te strak moet zitten;
  • Stevig is in het middenstuk;
  • Aan de voorzijde een buigpunt heeft, daar waar de tenen ook buigen;
  • Van materiaal gemaakt is dat voldoende ademt om zweetvoeten en blaarvorming te voorkomen.

Elke sport stelt eigen eisen

Bij hardlopen maakt de voet continu dezelfde beweging. Een goede hardloopschoen is daarom licht, geeft een goede demping, heeft een goede stabiliteit, en bevordert de afwikkeling van de voet.

In deze categorie heb je twee soorten schoenen: De neutrale en de anti-pronatie schoen.

Neutrale hardloopschoen zijn geschikt voor lopers met een neutrale voetvorm, en bij wie de voet bij het neerkomen weinig doorzakt en naar binnen kantelt. De enkel blijft min of meer recht boven de voet staan.

Bij anti-pronatie schoenen helpt een zogenaamd antipronatieblok aan de binnenkant van de voet voorkomen dat de voet naar binnen kantelt bij het afwikkelen. Een lichte mate van pronatie is goed om de schok van het neerkomen te dempen, maar als de kanteling of pronatie te groot wordt, kunnen blessures van de voet, onderbenen, knieën en zelfs de heupen en rug ontstaan.

Bij volwassenen kan het lichaamsgewicht ook een belangrijke rol spelen bij de aanschaf van sportschoenen. Een zwaarder iemand heeft een steviger zool met meer demping nodig.

Oefeningen

Als een sportschoen niet goed zit en te weinig ondersteuning biedt, kunnen voeten en knieën overmatig naar binnen knikken en kunnen blessures optreden.

‘Stabiliteit is belangrijk om blessures te voorkomen,’ aldus Jessica Gal. ‘Gelukkig kun je stabiliteit zelf goed trainen door oefeningen te doen die de voet en enkelspieren verstevigen. Bijvoorbeeld door op een handdoek te gaan staan en die met je tenen op te krullen. Een andere oefening is om op een baan te gaan staan en dan door te zakken. Let er wel op dat de knie naar voren blijft wijzen. Dit kun je doen tijdens het tandenpoetsen.’

Niet op groei

Jessica Gal: ’Het is verleidelijk om schoenen op te groei te kopen, want sportschoenen zijn niet goedkoop. Toch kunnen ouders dat beter niet doen, want in een te grote schoen kan de voet gaan schuiven en kunnen blaren ontstaan of kunnen de voeten gaan verkrampen.’

Sportarts Jessica Gal

Sportarts Jessica Gal is eigenaar van en sportarts bij SMA Jessica Gal Sportartsen. Bij SMA Jessica Gal Sportartsen kun je o.a. blessureconsulten en sportmedische onderzoeken.

De sportmedische zorg bij Jessica Gal Sportartsen voldoet aan het SCAS-keurmerk. Daarnaast zijn zij lid van de FSMI. Dat wil zeggen dat de zorgverzekeraars (een deel van) de kosten vergoeden vanuit de aanvullende verzekering. Hoeveel precies is afhankelijk van je polisvoorwaarden.

Meer informatie: http://www.jessicagal.nl/.


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: