Skiën met kinderen: voorbereiding en materiaal

Binnenkort vertrekken weer duizenden gezinnen naar de wintersportgebieden voor een actieve vakantie in de sneeuw. Heerlijk om een week buiten te zijn en te genieten van sneeuw- en skipret met je kind!

Onderzoek wijst uit dat veel wintersportpret echter eindigt in narigheid door blessures. Ook kinderen raken vaak geblesseerd tijdens de wintersportvakantie: in 2014 liepen kinderen tot 19 jaar in totaal 15.000 blessures op tijdens het skiën en snowboarden.Wat kun je doen om zo veilig mogelijk te skiën of te snowboarden met je kinderen?

Skiën met kinderen: een goede voorbereiding

Het mooiste is natuurlijk als je in de maanden voorafgaand aan je wintersportvakantie met je gezin werkt aan skifitheid. De Nederlandse Ski Vereniging heeft hiervoor een online trainingsprogramma ontwikkeld dat je thuis kunt volgen.

Naast fitheid is ook techniek belangrijk. Om je kind vertrouwd te maken met de techniek van het skiën kun je voor de vakantie een les afspreken bij een skischool in Nederland.

Goed materiaal

Net aangekomen op je vakantiebestemming na een vermoeiende reis met files en slecht weer is het huren van schoenen en materiaal niet altijd een feest. Toch is het belangrijk om daar even tijd voor te nemen. Goed passende schoenen, ski’s met de juiste lengte en goed afgestelde bindingen zijn belangrijk. Niet alleen om comfortabel te kunnen skiën of snowboarden, maar ook ter voorkoming van ongelukken en blessures.

Uiteraard zorg je voor een goed passende helm voor je kind (en voor jezelf). Een helm verkleint de kans op ernstig hoofd- en hersenletsel bij valpartijen. De Nederlandse Ski Vereniging heeft een instructiefilmpje gemaakt over het kiezen van de juiste skihelm.

Kleding

Tijdens een wintersportvakantie kan het door sneeuw en wind soms ijzig koud aanvoelen. Beschermende kleding is van belang ter voorkoming van onderkoeling, zeker bij kinderen, die veel eerder last hebben van de kou dan volwassen skiërs. Het beste zorg je tijdens het skiën voor kleding in drie lagen:

  1. Thermo-ondergoed en skisokken. De eerste laag neemt het zweet van je lichaam op en geeft het af aan de tweede kledinglaag. Thermo ondergoed moet goed aansluiten op het lichaam. Katoenen onderkleding is niet geschikt als eerste laag, omdat dit het vocht vasthoudt, waardoor je het juist koud krijgt.
  2. Fleece jas of trui, skibroek en handschoenen. Deze tweede laag zorgt voor isolatie, zodat de lichaamswarmte wordt vastgehouden.
  3. Ski-jack, skimuts, skihandschoenen, skibril en skihelm. De buitenste kledinglaag zorgt voor bescherming tegen vocht en wind.

Bron: sportarts Esther Schoots
Kijk voor meer informatie over het werk van de sportarts op: https://www.sportzorg.nl/zoek-een-sportzorgprofessional/sportmedische-instelling-sportarts.
Ook vind je hier adressen van sportartsen bij jou in de buurt.

Sportarts Esther Schoots is lid van de Vereniging voor Sportgeneeskunde.


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: