Goed voorbereid aan de start van een wielerwedstrijd / toertocht

Mede door de komst van lange en zware fietstochten zoals Alpe d’Huzes en Tour for Life beginnen steeds meer mensen een wielercarrière. Niet alleen de ervaren, maar ook de minder geoefende wielrenner wil graag een tandje harder trappen om grenzen te verleggen of geld binnen te fietsen voor het goede doel. Hoe zorg je ervoor dat je goed voorbereid aan de start verschijnt?

Een zware fietstocht is niet zomaar iets. Het is een immense belasting voor je lichaam en geest, dus training is van groot belang om je uithoudings- en doorzettingsvermogen te optimaliseren. In je voorbereiding op die ultieme prestatie moet er – om blessures te voorkomen – voldoende aandacht zijn voor een gedegen trainingsopbouw, maar zeker ook voor herstel.

Fietsers die hun grenzen willen verleggen doen er verstandig aan een duidelijk doel te stellen, om vervolgens nauwgezet de weg daarnaartoe uit te stippelen. Eenmaal op de pedalen dien je zo veel mogelijk om eventuele valkuilen (denk aan veelvoorkomende problemen onderweg als hongerklop en materiaalpech) heen te sturen. Maar wat is dat dan, een gedegen trainingsopbouw? Hoe zorg je voor voldoende rust? En hoe voorkom je dat je op de helft van de tocht een inzinking niet te boven komt?

Op deze pagina lees je alles wat je over wielrennen en gezondheid moet weten.

Of je nou een recreatieve fietser bent die werkt aan z’n conditie en tegelijkertijd samen met vrienden de omgeving verkent. Of een gedreven wielrenner die prestaties levert door wekelijks te trainen voor wedstrijden. Iédere fietser is intensief bezig. Je maakt langere tijd gebruik van je uithoudingsvermogen, kracht en snelheid en vraagt daardoor veel van je lichaam. Wil je optimaal blijven genieten van wielrennen, zonder fietsblessures? Dan is een goede lichamelijke voorbereiding, een goede sportuitrusting en advies van een professional een must. Zo voorkom je fietsblessures zoals: breuk van arm, sleutelbeen of schouder; ontwrichting van schouder of van de verbinding tussen sleutelbeen en schouderblad of hoofdletsel. Op de site www.voorkomblessures.nl van Veiligheid NL zijn nuttige tips te vinden voor het voorkomen van blessures bij fietsen.

Heb je al een aantal keer niet kunnen sporten door een blessure of gaat sporten niet van harte. Wil je weten hoe je je prestaties kunt verbeteren? Heb je een chronische aandoening en wil je beginnen met sporten of ben je al een fanatieke sporter en wil je weten wat je trainingszones zijn? Bezoek dan eens de sportarts.

Een sportarts? Ja, een sportarts! Dat de sportarts er alleen is voor topsporters is een misvatting! Iedereen kan de sportarts bezoeken. De sportarts is er voor ieder (nog niet) bewegend mens, jong en oud, recreatieve en topsporter en voor zowel minder validen als mensen met chronische ziekten zoals artrose, diabetes, kanker, hart- en vaatziekten en astma.

Sportartsen zijn in Nederland de specialisten op sportmedisch gebied. Een sportarts heeft zich gespecialiseerd in het behandelen van sportblessures en kijkt daarbij naar belasting en belastbaarheid! Rust komt bijna niet voor in het woordenboek van de sportarts. De sportarts stelt alles in het werk om je weer op een gewenste niveau te laten sporten.

De sportarts is er voor iedereen

Sportartsen houden zich bezig met het verrichten van (blessure)consulten, sportmedische onderzoeken, inspanningstesten en advisering t.a.v. sportbeoefening. Een andere taak van de sportarts is de sportmedische begeleiding van teams en individuele sporters. Ook het testen en revalideren van mensen met een chronische aandoening, zoals bij hart- long- of oncologische revalidatie, kan behoren tot de werkzaamheden van de sportarts. Na een bezoek aan de sportarts weet je precies wat er aan de hand is, wat er aan gedaan kan worden en hoe je in de toekomst klachten kunt voorkomen. De sportarts geeft je ook adviezen over trainingsschema's.

Op internet is natuurlijk veel informatie te vinden, maar juist door deze overvloed aan informatie zien veel wielrenners door de bomen het bos niet meer. Sportzorg.nl, de voorlichtingssite van de Vereniging voor Sportgeneeskunde, biedt wielerliefhebbers met een doel de helpende hand.

Sportzorg.nl heeft in samenwerking met diverse experts op het gebied van wielrennen informatie verzameld over alles wat er bij het trainen voor een flinke tocht komt kijken. De groep experts, bestaande uit sportartsen, mental coaches, wielrenners van diverse niveaus, bewegingswetenschappers, trainers/coaches, aangevuld met vertegenwoordigers van belangrijke partijen als wielerbond KNWU, toerfietsunie NTFU en VeiligheidNL, verzamelde en vertaalde wetenschappelijk onderzoek naar begrijpelijke en betrouwbare informatie voor wielrenners. Resultaat: een uiterst bruikbare handleiding, getiteld Hoe bereid ik me voor? De complete handleiding voor wielrenners met een doel, waarin alle facetten van de voorbereiding op prestatietochten aan bod komen.

In vijf hoofdstukken worden alle aspecten van de voorbereiding op een tocht belicht: van fietsuitrusting tot doelgerichte training, en van verantwoorde voeding tot de juiste mindset. Ter afsluiting biedt de handleiding praktische informatie over waar de gewenste deskundige ondersteuning te vinden is.

Meer informatie en bestellen op www.sportzorg.nl/hoebereidikmevoor.

Sporten is gezond. Het zorgt voor een goede lichamelijke conditie en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Toch worden we elk jaar weer een aantal keer opgeschrikt door het plotseling overlijden van een sporter. Per jaar komt dit zo’n 150-200 keer voor.

De oorzaak van plotse hartdood is sterk afhankelijk van de leeftijd van de sporter.

  • Bij sporters jonger dan 35 jaar is dit meestal het gevolg van een aangeboren hartafwijking.
  • Bij sporters ouder dan 35 jaar betreft het bijna altijd een vernauwing van de kransslagaders die het hart van bloed voorzien. Hierdoor kan er niet voldoende zuurstof naar de hartspier gevoerd worden en kan een hartinfarct optreden.

In 80% van de gevallen is plotse hartdood tijdens of vlak na sporten het gevolg van een hartinfarct. Eigenlijk is sport dus niet zozeer de oorzaak van de acute hartdood, maar het onderliggende hartlijden.

Er is een vragenlijst ontwikkeld die jou kan helpen te bepalen of je een risico loopt op acute hartdood bij sportieve activiteiten.

Veel wielrenners krijgen te maken met allerlei fysieke klachten tijdens of na het fietsen. Veelal zijn deze klachten te voorkomen door goede preventie. Zaken als de juiste fietspositie, het goed afstellen van het stuur, aandacht besteden aan het plaatsen van het schoenplaatje en het inwinnen van informatie bij sportartsen en de sportpodotherapeut kan veel ellende voorkomen. In dit artikel tref je de meest voorkomende blessures aan bij wielrennen en krijg je tips over wat te doen bij een blessure. 

Doe oefeningen en voorkom blessures! Door consequent oefeningen te doen waarmee je de controle en balansbeheersing over je rug, bekken, heup, knie en enkel traint, ben je minder vatbaar voor blessures. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat dit leidt tot 30% minder blessures!!

Op www.sportzorg.nl/oefeningen zijn 31 filmpjes met uitleg te vinden met oefeningen voor het versterken van de rompstabiliteit, enkel en beenspieren!

Net zoals een auto elk jaar een APK dient te ondergaan is het belangrijk je lichaam te checken voordat je het serieus gaat belasten. Dat kan door het ondergaan van een sportkeuring. Deze brengen jouw gezondheid en belastbaarheid in beeld en worden geadviseerd aan beginnende sporters, intensieve sporters, maar ook aan patiënten met chronische ziekten.

Sportkeuring versus sportmedisch onderzoek

Vroeger bestond de sportkeuring uit tien diepe kniebuigingen en werd de bloeddruk gemeten. Tegenwoordig is de sportkeuring flink uitgebreid en spreken we liever van een sportmedisch onderzoek. Deze onderzoeken zijn veelal bedoeld om te komen tot een veilige en verantwoorde sportbeoefening. Tevens wordt er ook een juist inzicht in conditie en een hierbij passend, gericht trainingsadvies gegeven.

De term sportkeuring wordt alleen nog gehanteerd bij een aantal takken van sport waarvoor het ondergaan van een sportmedisch onderzoek verplicht is.

Waarom een sportmedisch onderzoek ondergaan?

Niet iedereen hoeft zich te laten keuren voordat hij gaat sporten. In sommige gevallen kan het echter wel verstandig zijn om dit te doen.
Een sportmedisch onderzoek wordt zeker aangeraden bij sporters als

  • je een aandoening of ziekte hebt
  • je tijdens inspanning klachten hebt zoals duizeligheid, hartkloppingen, of pijn op de borst
  • je boven de 35 jaar bent en er hart- en vaatziekten in de familie voorkomen
  • je in het verleden nooit intensief aan sport hebt gedaan
  • je wilt weten wat je trainingszones zijn

Ook als je een pijntje of een lichte blessure hebt kan het verstandig zijn er naar te laten kijken voordat het uitgroeit tot een chronische blessure. Natuurlijk kan je ook gewoon nieuwsgierig zijn naar hoe je er voor staat, en wil je zo goed mogelijk geïnformeerd je sport bedrijven.

Je kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag een vraag stellen aan de digitale sportarts, die jouw vraag binnen drie werkdagen beantwoordt. Zit je met een prangende vraag over die vervelende blessure die niet over gaat of wil je meer weten over de juiste fietsafstelling, het voorkomen van blessures, hartslagzones, zitvlakverzorging, training, vermogen of overtraining? Stel dan jouw vraag aan de sportarts. Je ontvangt binnen drie werkdagen antwoord.

Stel je vraag aan de digitale sportarts.

  • Overwinteren: Lees suggesties en tips om de winter nuttig door te brengen en conditie op pejl te houden
  • Trainen bij koud weer. Lees het artikel over trainen bij koud weer van sportarts Guido Vroemen
  • Grieperig? Kan ik wel sporten? Doe de nek-check.
  • Koudeletsel? Ja ook in Nederland. Bereid je goed voor.

De voeding van iedere sporter begint met een gezonde basisvoeding. Sport je op recreatief niveau, dan zul je genoeg hebben aan een gezonde voeding in de basis. Wil je meer, wil je je prestaties verbeteren, langer op een intensief niveau kunnen trainen of een sneller herstel na een zware inspanning? Dan kan een goede sportvoeding je helpen.

De basis voor een gezond lichaam is een gezonde voeding. Een gezonde basisvoeding levert je alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft: koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen, vocht en voedingsvezels. Iedereen heeft al deze voedingsstoffen nodig.

Wanneer de basisvoeding in orde is, heb je een goede basis gelegd voor optimale sportprestaties.

Op www.sportzorg.nl/sportvoeding tref je uiteenlopende voedingstips aan. Ook lees je er blogs van sportdietisten en kun je zoeken naar een sportdietist bij jou in de buurt. 

Veel wielrenners krijgen te maken met allerlei fysieke klachten tijdens of na het fietsen. Veelal zijn deze klachten te voorkomen door goede preventie. Zaken als de juiste fietspositie, het goed afstellen van het stuur, aandacht besteden aan het plaatsen van het schoenplaatje en het inwinnen van informatie bij sportartsen en de sportpodotherapeut kan veel ellende voorkomen.

Op www.sportzorg.nl/sporttakken/wielrennen tref je tientallen artikelen aan om goed voorbereid aan de start te verschijnen.


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: