Hoe win ik van mijn agstgegner?

Elke tennisser heeft er één: een angstgegner.  Een tennisser waar je liever niet de degens mee kruist en waar je vaak (nipt) van verliest. Angstgegners zijn er in twee categorieën.  Aan de ene kant de spelers met een voor jou lastig spelletje. Niet eens zozeer beter, maar je weet geen antwoord te vinden op hun speelstijl. Zoals de linkshandigen, de muren die alles terug brengen of de “kappers/slicers”. Aan de andere kant zijn er de spelers die vanwege hun gedrag of persoonlijkheid niet tot jouw favorieten behoren. Lees: het bloed onder je nagels vandaan halen. In welke categorie hij of zij ook valt; een angstgegner roept emoties bij je op die negatief van invloed zijn op je spel.

Zo is Rafael Nadal de angstgegner van Roger Federer . Of moet ik zeggen was… Tot vorig jaar wist de Zwitser maar mondjesmaat van zijn Spaanse collega te winnen. Begin dit jaar won Federer voor het eerst drie keer op rij van Nadal. Tweemaal in een finale, waaronder die van de Australian Open. De onderlinge balans is nog wel in het voordeel van de Spanjaard. Van de 36 wedstrijden won hij er 23. Roland Garros gaat hier geen verandering in brengen. Federer is niet van de partij op het Franse gravel

Wat kun je doen om met vertrouwen je eigen spel te spelen tegen jouw angstgegner? Het antwoord vind je in jouw wedstrijdvoorbereiding.

Maak een plan

Maak van tevoren een plan hoe je tegen jouw angstgegner wilt spelen. Het bevat uiteraard een technisch/tactisch plan: hoe ga je de wapens van je tegenstander (hoge, diepe spinballen of juist lage sliceballen) bestrijden? Maar vergeet ook jouw mentale strijdplan niet. Wat zeg je tegen jezelf na de zoveelste eindeloze rally die net niet jouw kant opvalt? Hoe reageer je op de luide kreten en gebalde vuistjes aan de overkant van het net? (Tip: draai je om, zodat je niet ziet waar je tegenstander allemaal mee bezig is en focus je op jezelf en het volgende punt.)

Zie het voor je

Vervolgens ga je in gedachten dit speelplan uitvoeren. Beeld je in hoe je een aantal games tegen jouw angstgegner speelt. Het is van belang dat je een succesvolle uitvoering voor je ziet. Dus die eindeloze rally win je nu wel. En van de schreeuwlelijk tegenover je heb je geen last. Jij blijft rustig. Het grote voordeel van deze vaardigheid is dat jij als regisseur de controle hebt over de beelden. Je handelt precies zoals jij dat wil. Het verbeelden van wenselijk gedrag vergroot de kans dat je in werkelijkheid ook zo reageert.  Je hebt het namelijk al geoefend.

Generale repetitie

De laatste tip: oefening baart kunst. Als je blijft hopen op een goed resultaat tegen een lefty, die ene keer per jaar dat je hem treft, dan kun je lang blijven hopen. Zoek een linkshandige speler op jouw tennisvereniging en nodig hem uit voor een oefenwedstrijdje. Ook leuk: laat een trainingsmaatje in de rol kruipen van jouw angstgegner. Dit biedt jou de kans om in een veilige omgeving te oefenen met je slagen en je mentale vaardigheden.

Succes met de voorbereiding op de eerstvolgende wedstrijd tegen jouw angstgegner!

 

Anouk van den Berg

De titel 'sportpsycholoog' is geen beschermde titel. Dit houdt in dat iedereen zich sportpsycholoog mag noemen, ongeacht zijn of haar achtergrond. Hetzelfde geldt ook voor 'psycholoog', 'mental coach' of 'mentale trainer'. Het is daarom goed om te weten wanneer je met een geregistreerde sportpsycholoog te maken hebt of daarnaar op zoekt bent. Vanuit de Vereniging voor SportPsychologie in Nederland (VSPN) is daarom een registratiesysteem ingevoerd. Sportpsychologen met de juiste, wetenschappelijke opleiding en de nodige ervaring mogen de titel 'SPORTPSYCHOLOOG VSPN®' voeren. Dit is wel een beschermde titel. De teksten op deze pagina zijn geschreven door de VSPN.

Kijk op www.vspn.nl voor meer informatie. 


Sportzorg.nl is de voorlichtingswebsite van alle sportartsen in Nederland. De informatie op Sportzorg.nl kan niet worden beschouwd als een vervanger van het consult of een behandeling door een (sport)arts. Wij willen benadrukken dat je bij twijfel over gezondheid, behandeling of medicijnen altijd contact op zou moeten nemen met je (sport)arts, specialist of apotheker. Sportzorg.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet volledig voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt volledig op basis van eigen risico van de gebruiker.

Share deze pagina: